Geishan ja Ninjan keittiössä: Sushia ja miso-keittoa. Katso video!

Torstai 26.2.2015 klo 21.16 - Mikko

etusivu.jpgToteutimme vajaa kolme vuotta sitten Välimeren viikon, jolloin teimme viikon jokaisena päivänä jonkin Välimeren maan perinteisen ruuan. Nyt pohdimme Thaimaan reissun innoittamana Aasia-viikkoa, jolloin ruokalistalla voisi olla esim. tuttuja ruokia japanilaisesta, thaimaalaisesta, intialaisesta, nepalilaisesta ja vaikkapa vietnamilaisesta keittiöstä. Koska arki-illat ovat kuitenkin harrastusten täyttämiä, päädyimme keskittymään Japaniin, jonka teimme sitten viimeisen päälle hyvin.

Hommasin kaupasta tarvikkeita riisistä soijaan ja kävin hakemassa pilailupuodista Hillalle Geisha- ja Vilholle Ninja-asun kruunaamaan illan Japani-teemaa. Täydensin vielä ruokatarvikkeita duunipaikan läheisestä Tokyokan-liikkeestä, josta ostin vielä miso-keittoa, japanilaista limpparia ja bambumaton. Syömäpuikot puolestaan löytyivät puolentoista vuoden takaisen Japanin reissun tuliaisista.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe

Dream Juice Bar aloitti toimintansa

Maanantai 16.2.2015 klo 17.55 - Mikko

2015-02-15_10.47.092.jpgKehittelimme ennen joulua lasten kanssa Dream Juice Barin, eli Vantaanlaakson parhaan smoothiebaarin. Keksimme kuusi erilaista smoothiemakua (vedettiin ihan hihasta) ja testasimme ne yhden viikon aikana. Annoimme kullekin smoothielle pisteet ja lopulta kolme parhaiten pisteitä saanutta smoothieta laitettiin myyntiin tänä viikonloppuna. Ja kauppahan kävi!

Voittaja smoothiet olivat Cotton Candy, Dream ja Cloud. Toteutimme PowerPointilla esitteen, päätimme hinnan ja lapset kiikuttivat mainokset henkilökohtaisesti taloyhtiön asukkaille. Osa porukasta oli ehtinyt jo lähteä hiihtolomille, mutta tilauksia tuli silti yhteensä 13 kappaletta. Kävimme ostamassa ainekset kaupasta tilausten pohjalta ja aloitimme valmistuksen.

2 kommenttia . Avainsanat: perhe, pikkuyrittäjät

Ylös, ulos ja luistelemaan

Sunnuntai 15.2.2015 klo 19.40 - Mikko

2015-02-15_16.00.332.jpgViime viikolla oli monta upeaa aurinkoista päivää. Aivan liian harvoin tulee kuitenkin lähdettyä kunnolla ulos hiihtämään, luistelemaan tai lenkkeilemään. Huolimatta siitä, että luistimetkin olivat jossain kadoksissa, lähdimme sunnuntai iltapäivän ratoksi lasten kanssa Martinlaakson kentälle luistelemaan ja kikkailemaan kiekon kanssa. Ensi viikolla kaivan myös omat luistimet jostain esiin ja näytän lapsille vähän mallia! ;-)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe

Miten turisteja huijataan?

Maanantai 9.2.2015 klo 18.30 - Mikko

huijaus_taksi2.jpgMaailmalla seikkaillessani törmään erilaisiin huijauksiin ja huijausyrityksiin. Joskus niihin höynähtää itsekin, mutta monesti ne ovat varsin pieniä ja harmittomia ja jopa pieni lisämauste erilaisiin kulttuureihin tutustuessa. Joskus eteen tulee tilanteita, joissa on syytä epäillä huijausta, mutta sitä ei vain haluaisi olla niin skeptinen kaikkea kohtaan. Samalla nimittäin saattaa mennä ohi myös ihan todellisia tilanteita, joissa paikallinen ihminen ottaa kontaktia ja haluaisi vilpittömästi näyttää kaupunkia tai kysellä kotimaastani.

Tässä lyhyesti muutamia huijaustapauksia, joihin olen törmännyt.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut

Snorklausretki Phi Phi -saarelle

Perjantai 30.1.2015 klo 5.27 - Mikko

img_18262.jpgTorstaiaamuna herättiin aikaisin ja lähdettiin kohti Phuketin itärannalla sijaitsevaa satamaa. Satamassa odotti useita pikaveneitä, jotka veisivät meidät kokopäivän kestävälle retkelle Phi Phi –saarelle ja sen ympäristöön. Päivän yhtenä kohokohtana oli tietysti The Beach –elokuvasta tuttu laguuni ja snorklailu kirkkaissa vesissä.

Noin tunnin venematkan jälkeen saavuimme ensimmäiseen kohteeseen. Vene jäi ankkuriin lähelle rantaa ja hyppäsimme veneestä snorkkelit ja lasit naamalla tutkailemaan upeaa vedenalaista elämää. Vilho, joka vielä reilu vuosi sitten ei uskaltautunut kunnolla edes altaaseen uimaan, oli nyt valmiina ensimmäiselle merisnorklailulleen. Pelastusliivit päällä lapset uivat veneen edustalla tuhansien pienten kalojen uiskennellessa aivan kosketusetäisyydellä. Lapset olivat aivan innoissaan ja ihmettelivät kirkasta vettä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, thaimaa

Joulupukki toi matkan Thaimaan Phuketiin

Keskiviikko 28.1.2015 - Mikko

img_1539.jpgJoulupukki on mukava veijari. Tällä kertaa se toi minulle, lapsille ja mummulle sekä papalle talvireissun Thaimaan Phuketiin. Lasten kovasti odottama reissu koitti maanantaisena päivänä, kun lähdimme Finnmatkojen lomalennolla kohti Aasiaa. Lapsille kyseessä oli ensimmäinen reissu Aasiaan eikä viiden tunnin aikaeroa ole aikaisemmin koettu. Reilun kymmenen tunnin lento meni sinänsä ihan hyvin, mutta kukaan meistä ei saanut nukuttua. Loppujen lopuksi ensimmäisen illan päätteeksi lapset olivat olleet hereillä lyhyttä bussissa nukuttua hetkeä lukuun ottamatta reilut kolmisenkymmentä tuntia!

Hotellimme Merlin Beach Resort sijaitsee lähellä Patongin pientä rantakaupunkia. Hotelli vaurioitui pahasti kymmenen vuotta sitten tsunamissa, joka runteli Phuketia erityisen pahoin. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin turistin silmään ei tragediasta näkynyt enää merkkiäkään, mutta arvet ovat varmasti vielä paikallisille kipeät.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, thaimaa

Tiukka drinkkikisa päättyi Jarin voittoon

Lauantai 24.1.2015 klo 22.19 - Mikko

2015-01-23_19.52.232.jpgKutsuin meille jälleen vanhan hyvän kaveriporukan viettämään perjantai-iltaa ja saunomaan. Meillä on ollut tapana tehdä tällaisia illanviettoja muutamia kertoja vuodessa ja niihin on pyritty keksimään myös aina joku hauska teema. Aikaisemmin ollaan mm. tehty ja maisteltu kahveja tai katsottu lätkän MM-kisoja takapihan poreammeessa. Tällä kertaa keksimme ohjelmanumeroksi drinkkikisan, jossa jokaisen tulisi keksiä tai valita kaksi drinkkiä ja toteuttaa ne. Kaikki drinkit arvioitaisiin sitten maun, ulkonäön ja vaikeus/yritys/kekseliäisyys mittareiden perusteella.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kaverit

Miten menee Fidel Castro? Kuuba kutsuu!

Perjantai 23.1.2015 - Mikko

fidel.jpgKuuballa on mielenkiintoinen historia. Se on ollut pitkään piikki Yhdysvaltojen lihassa ja ollut myös osa kylmän sodan kireintä kriisiä. Maa on kuitenkin murroksessa, sillä ikääntyvien Fidel Castron ja hänen veljensä, maan nykyisen johtajan Raul Castron ote maasta on väkisinkin löystymässä. Yhdysvallat ja Kuuba käyvätkin parhaillaan neuvotteluita maan kauppasaarron purkamiseksi ja suhteiden normalisoimiseksi. Prosessi lienee pitkä, mutta muutos voi silti olla nopea. Turistivirtojen kasvaessa maa tarvitsee nopeasti uusia hotelleja, teitä ja muuta infrastruktuuria, jota varmasti monet yhdysvaltalaiset yritykset hamuilevat itselleen. Monikansalliset yritykset odottavat varmasti pääsyä myös Kuuban markkinoille. Siksi nyt on viimeisiä hetkiä käydä tutustumassa tähän erikoiseen maahan sellaisena kuin se on viimeiset vuosikymmenet ollut!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, kuuba

Päiväretki Nuuksioon

Lauantai 17.1.2015 klo 19.14 - Mikko

img_12832.jpgNuuksio-päivä on juhlapäivä. Siksi vedinkin jälleen parhaat Tarzan-kalsarini jalkaan ja starttasimme auton aamukymmenen jälkeen. Suuntasimme kavereiden kanssa Nuuksion Kolmilammille, josta olimme vuokranneet nuotiopaikan. Keli oli lauhtunut pitkin viikkoa ja oli muutaman asteen plussan puolella. Hieman märästä kelistä huolimatta plussan puolella ollut lämpötila sopi mukavasti eikä ollut liian kylmä.

Vaikka Suomen talvi on pitkä, pimeä ja märkä, kyllä se on myös upea. Vaikka ulkomaan reissuilla on mukava olla, niin kyllä Suomen talvestakin pitää nauttia. Makkarat ja lihapiirakat avotulella, kuumaa kaakaota, grillattuja vaahtokarkkeja ja vanha hyvät kaverit lapsineen – näistä on onnistunut Nuuksion keikka tehty!

2 kommenttia . Avainsanat: perhe, kaverit

Espanjan aurinkorannikkolla

Maanantai 12.1.2015 - Mikko

marbella.jpgViikon reissuun mahtui paljon. Duunien lisäksi ehdin tutustumaan hyvin niin Malagaan kuin lähialueisiinkin, kuten Fuengirolaan, Marbellaan ja hieman kauempana sijainneisiin Sevillaan ja Gibraltariin. On uskomatonta ajatella, että tammikuussa kun Suomessa on parikymmentä astetta pakkasta, löytyy EU-alueelta paikkoja joissa sää on parinkymmenen asteen huitteilla. Malagan kaunis vanhakaupunki yllätti todella positiivisesti ja Marbella oli maineensa veroinen, vaikka tutustuminen jäikin lähinnä rantabulevardilla kävelyyn.

1 kommentti . Avainsanat: espanja, reissut

Gibraltarilla - Euroopan eteläkärjessä

Sunnuntai 11.1.2015 - Mikko

img_11292.jpgSunnuntaina oli vuorossa vierailu Gibralttarille, tälle mannereuroopan eteläisimmällä kärjellä sijaitsevalle autonomiselle alueelle, joka on virallisesti osa Iso-Britanniaa. Noukin ensin Fuengirolasta salibandypiireistä tutut Ninnun ja Anun, jotka lähtivät mukaani tälle päiväreissulle. Yhdessä ajoimme minkä Fiatista pääsi ja saavuimme rajalle puoli yhdentoista aikaan. Korkea Gibraltarin vuori ”The Rock” alkoi näkymään horisontissa jo kaukaa. Olin ennakkoon lukenut valtavista ruuhkista ja jonotuksesta rajalla, mutta tähän aikaan vuodesta liikenne oli hyvin verkkaista ja pääsimme suoraan läpi vain passia vilauttaen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: espanja, gibraltar, reissut

Kaunis Sevilla jätti viileäksi ja Malagan fudismatsissa

Tiistai 6.1.2015 - Mikko

img_0805.jpgHeräsin tavanomaista aikaisemmin, jo kuuden jälkeen. Oli loppiaisaamu ja Malagassa sijaitseva co-working toimistoni oli kiinni. Lähdin seitsemän maissa ajamaan edellisenä iltana vuokraamallani Fiatilla parin sadan kilometrin päässä sijaitsevaan Sevillan kaupunkiin. Sevilla on eteläisen Espanjan kulttuurin, taiteen ja liike-elämän keskus ja sillä on värikäs historia. Kaupunki on yksi Espanjan suurimpia 700 000 asukkaallaan ja metropolialue mukaan laskettuna 1,4 miljoonalla asukkaallaan.

Aamu oli kylmä. Säätietojen perusteella tämä tiistai oli viikon viilein ja pilvisin päivä. Asteita oli vain 6 kun kävelin parin sadan metrin matkan autolleni. Oli vielä pimeää ja moottoritielle päästyäni näkyvyys oli ajoittain vain kymmenisen metriä sankan sumun vuoksi. Ihmisiä ei loppiaispäivän aamuna näkynyt juuri lainkaan Malagan kaduilla ja koko matkan Sevillaankin liikenne oli todella vähäistä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: malaga, sevilla, reissut, espanja

Etätöissä Malagassa

Maanantai 5.1.2015 - Mikko

20150105_1331232.jpgSuomen synkät ja pimeät talvet eivät ole oikein mun juttu. Ajaessani joulukuisena aamuna pimeässä töihin, sain hyvän idean, jonka päätin saman tien toteuttaa. Etsin sopivan kohteen Etelä-Euroopasta, jonne pääsisi edullisesti suoralla lennolla. Sellaiseksi valikoitui Malaga Espanjan etelärannikolla. Googlasin co-working –tiloja Malagasta ja heti löytyi oikein lupaavan oloinen paikka keskeltä kaupunkia. Seuraavaksi tsekkasin Airbnb:stä sopivan kämpän ja tarjontaa olikin runsaasti. 36 eurolla yö löytyi todella hieno kämppä, josta pistin varausta sisään.

2 kommenttia . Avainsanat: malaga, reissut, espanja, työ

Yhteenvetoa Intian reissusta videoineen

Keskiviikko 31.12.2014 klo 9.00 - Mikko

img_0423.jpgIdea lähteä Jouluksi Intiaan tuli varsin yllättäen kun asia tuli puheeksi vuoden verran Mumbaissa asuneen Riston kanssa yhden palaverin alkajaisiksi. Itse asiassa Intia ei ole ollut varsinaisesti edes lähitulevaisuuden reissukohteiden listalla, vaikka toki se on ollut sellainen paikka, johon on joskus ehdottomasti ollut tarkoitus mennä. Nyt kourassa oli kuitenkin lentoliput Mumbaihin ja Goalle. Goalle lähtöä pohdin jonkin verran, sillä reissun kokonaiskesto ei matkoineen ollut kuin kahdeksan päivää. Se osoittautui kuitenkin todella hyväksi valinnaksi, sillä Goa toi hieman vaihtelua matkaan ja vaikka Mumbai onkin valtava kaupunki jossa näkemistä riittää, alkoi sen kaaos ja joka puolelle levittäytyvä tungos jo hieman riittämään.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: intia, goa, mumbai, reissut

Kiertelyä Goalla ja loppuun pikku jännitystä Mumbaissa

Maanantai 29.12.2014 klo 20.54 - Mikko

img_05712.jpgReissun viimeinen päivä käynnistyi rauhallisesti. Lähdin aamiaisen jälkeen jälleen Calanguten rantaan, jossa ei aamusta ollut kovin paljoa ihmisiä. Istahdin yhdelle rannan lukuisista pikkubaareista ja tilasin kahvin. Kahvia ei lopulta koskaan saapunut, vaikka odottelin rantatuolilla varmaan tunnin verran. Ihan hyvä, sillä siinä auringon jo paistaessa mieli teki enemmänkin kylmää juomaa.

Kävelin pätkän rantaa ja pohdin seuraavaa siirtoa. Hotelli piti luovuttaa kymmeneltä ja rinkka seuraisi minua päivän mukana. Lentokentälle oli matkaa reilut 40 kilometriä ja erityisesti tähän vuoden aikaan täällä on todella paljon ihmisiä liikkeellä ja tiet ruuhkaisia.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: intia, goa, mumbai, reissut

Pitkin Goan rantaa

Lauantai 27.12.2014 klo 18.19 - Mikko

img_04882.jpgGoa on Intian pienin ja vaurain osavaltio. Majoituin Pohjois-Goalle Calanguten alueelle, jossa on pitkä, kilometrien mittainen ranta. Rantoja on toki Goa täynnä ja kuuleman mukaan tämä pohjoinen on vilkkaampaa aluetta kuin rauhallisempi Etelä-Goa. Lähdin kävelemään hotellilta ilman sen suurempia suunnitelmia ja huomasin pian, että tuttu intialainen liikenne mopoineen, autoineen, riksoineen ja tiellä vilistävine eläimineen oli sellaista kuin se nyt Intiassa kuuluu ollakin.

Poikkesin isommalta tieltä pikkutielle tarkoituksenani mennä kohti rantaa. Tämän pienen hetken olikin rauhallista kävellä ja pienellä hiekkatiellä ei juuri autoja tai edes muita ihmisiä näkynyt. Törmäsin pieneen kiskaan, jossa oli Suomen lippu. Kävin jututtamassa omistajaa ja hän kertoi että heille on paljon suomalaisia asiakkaita ja ystäviä. Ostokseni hinnan hän kertoi Suomeksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: intia, goa, reissut

Päivä Alibagissa ja siirtyminen Goalle

Lauantai 27.12.2014 klo 9.58 - Mikko

img_02132.jpgJoulupäivän aamuherätys oli kahdeksan tienoilla. Olin päässyt jälleen nukkumaan Sagarin veljen huoneeseen. Pohdin edellisenä iltana viimeisen Mumbai-päivän ohjelmaa ja Sagarin kanssa keskusteltuani päätin lähteä parin tunnin matkan päähän Alibagiin. Lähdin kävelemään jälleen kohti Gate of Indiaa, joka onkin tullut reissun aikana jo hyvin tutuksi. Piipahdin matkan varrella torilla, josta ostin banaaneja aamupalaksi. Saavuttuani Gate of Indialle, aloin tutkimaan lipunmyyntikojuista oikeaa jonoa. Tarjolla oli kahta eri firmaa joiden ero oli ilmeiseti hieman nopeudessa. Samalla selvisi, ettei suoraa veneyhteyttä ollut vaan katamaraani veisi ilmeisesti Mandveen, josta olisi sitten maksuton bussikuljetus Alibagiin. No ei muuta kuin lippu kouraan ja matkaan. Hintaa yhdensuuntaiselle matkalle tuli n. 2€.

2 kommenttia . Avainsanat: intia, mumbai, goa, reissut

Jouluaatto Elephanta -saarella

Keskiviikko 24.12.2014 klo 19.26 - Mikko

img_00642.jpgJouluaatto! Sagar asuu asunnossa kahdestaan veljensä kanssa ja koska veli oli tämän yön pois, minut upgreidattiin veljen huoneeseen ja sain oman sängyn. Sagarin kämppä on kaikin puolin mainio ja tilava. Vaikka rakennus on ulkoapäin ränsistynyt, on sisätilat hyvässä kunnossa ja perinteisen intialaisen näköistä kaikin puolin. Heräsin puoli yhdeksältä ja Sagar oli vielä nukkumassa. Nappasin kamppeet huoneesta ja lähdin kävelemään kaupungille. Joulu ei täällä juurikaan näy. Katuvilinässä jotkut kaupittelevat tonttulakkeja, mutta melkeinpä siinä se.

Söin aamiaisen Leopold Cafessa noin kilometrin matkan päässä kämpiltä. Kahvila oli vuoden 2008 terroristiteon ensimmäisiä kohteita ja vaurioitui ammuskelussa pahasti. Kahvila on melko lähellä eilen illalla vierailemaani Gateway of Indiaa. Nyt lompsin jälleen sinne, sillä rannasta lähti venekuljetus kohti Elefanttisaarta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: intia, mumbai, reissut

Vierailu Dharavissa - Aasian yhdessä suurimmista slummeista

Tiistai 23.12.2014 klo 17.41 - Mikko

img_9982.jpgOlipas monipuolinen ja vauhdikas päivä! Aamulla heräsin Riston työhuoneen lattialle asetetuilta patjoilta. Söin hyvän aamiaisen, joka itse asiassa jäikin päivän ainoaksi ruuaksi aina klo 19 asti, jolloin pääsin seuraavan kerran syömään. Alunperin tarkoitukseni oli lähteä aamusta Dharaviin, yhteen Aasian suurimmista slummeista, mutta tämä retki siirtyikin iltapäivälle soitettuani paikalliseen matkatoimistoon. Sen sijaan lähdimme kohti lähintä rautatieasemaa, josta nappasimme tupaten täynnä olleen paikallisjunan, jonka lippu maksoi 10 rupiaa, eli n. 1,4 senttiä. Ensimmäiseen junaan emme kertakaikkiaan edes mahtuneet, vaan paikalliset roikkuivat ovien ulkopuolella kaiteista kiinni pitäen. Toinen juna ei ollut juuri sen tyhjempi, mutta nyt änkesimme vaunuun ja olimme siellä kuin sillit purkissa. Junassa oli omat vaunut naisille, jotka olivatkin väljempiä.

3 kommenttia . Avainsanat: intia, mumbai, reissut

Saapuminen vilkkaaseen Mumbaihin

Maanantai 22.12.2014 klo 20.52 - Mikko

img_9860.jpgTein vielä ennen reissuun lähtöä viimeisiä valmisteluita. Kävin nostamassa paikallista valuuttaa ja sain hyviä vinkkejä Forexin intalaistaustaiselta valuutanmyyjältä. Olin myös hieman huolissani rokotuksistani, sillä tällä viikolla oli tarkoitus käydä ottamassa hepatiitti B:n toinen osa, joka tulee ottaa kuukauden kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta. Kipeänä ei kuitenkaan ollut mahdollisuuksia lähteä rokotusta ottamaan, mutta ei hätää! Seikkailijalla on aina ässä hihassa ja hyvät kaverit olemassa. Niinpä suunnistin lauantaina kohti boheemia helsinkiläiskorttelia ruisku kädessäni ja nousin hissillä ylös salaperäiseen piikittämöön. Ystäväni Maija (nimi muutettu) tuikkasi ensin hepatiittirokotuksen toiseen ja vielä kaupan päälle poliorokotuksen toiseen käsivarteen. Nyt olin valmis lähtöön.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: intia, mumbai, reissut

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »