Saapuminen vilkkaaseen Mumbaihin

Share |

Maanantai 22.12.2014 klo 20.52 - Mikko

Seikkailu kohti Intiaa lähti liikkeelle Turkish Airlinesin lennolla Instanbulin kautta Mumbaihin. Koko viikko enemmän tai vähemmän sairastuvalla on hieman verottanut voimia, mutta nyt kaikki on valmista. Alkuviikosta sain jonkin sortin viruksen ja olin sängynpohjalla useita päiviä. Siitä selvittyäni oli lasten vuoro, jotka kärvistelivät influenssa A:n kourissa muutaman päivän.

Paikalliset hörppivät aamuteetä kadulla.

Tein vielä ennen reissuun lähtöä viimeisiä valmisteluita. Kävin nostamassa paikallista valuuttaa ja sain hyviä vinkkejä Forexin intalaistaustaiselta valuutanmyyjältä. Olin myös hieman huolissani rokotuksistani, sillä tällä viikolla oli tarkoitus käydä ottamassa hepatiitti B:n toinen osa, joka tulee ottaa kuukauden kuluttua ensimmäisestä rokotuksesta. Kipeänä ei kuitenkaan ollut mahdollisuuksia lähteä rokotusta ottamaan, mutta ei hätää! Seikkailijalla on aina ässä hihassa ja hyvät kaverit olemassa. Niinpä suunnistin lauantaina kohti boheemia helsinkiläiskorttelia ruisku kädessäni ja nousin hissillä ylös salaperäiseen piikittämöön. Ystäväni Maija (nimi muutettu) tuikkasi ensin hepatiittirokotuksen toiseen ja vielä kaupan päälle poliorokotuksen toiseen käsivarteen. Nyt olin valmis lähtöön.

Aivan kuten viikkoa aikaisemmin Göteborgiin lentäessäni, myös nyt alkoi lunta satamaan taivaalta reippaanlaisesti. Turkish Airlinesin kone oli kuitenkin kutakuinkin aikataulussaan ja sain oikein avaran EXIT-paikan koneen alkupäässä. Ensimmäinen etappi oli Istanbul, jossa vaihtoaikaa oli muutama tunti ennen kuuden tunnin lentoa Mumbaihin.

Lento Mumbaihin sujui sutjakkaasti ja sain nukuttua muutaman tunnin. Lento saapui perille aamukuuden maissa, eli Suomen aikaa puoli kolmelta yöllä. Aikaero Suomen ja Mumbain välillä on 3,5 tuntia. Aikaerosta huvittava yksityiskohta että Intian ja sen pohjoispuolella olevan Nepalin aikaero on 15 minuuttia.

Riston asunnolla oli myös uima-allas.

Kun selvisin rajamuodollisuuksista, marssin ulos lentokentältä ja siellähän Risto olikin jo minua vastassa autonkuljettajan kanssa. Riston perheen vuoden mittainen komennus Intiassa on pian päättymässä ja täällä olon hyviin puoliin on kuulunut 24/7 käytössä oleva oma autonkuljettaja ja taloudenhoitaja. Kuljettaja on koko ajan käytettävissä ja kuskailee perhettä kouluun, töihin ja harrastuksiin.

Kävimme heti aluksi aamupalalla ja vaihdoimme kuulumiset. Aamiaispaikalta kävelimme parin kilometrin matkan Riston kotitalolle, joka oli selkeästi hieman paremmalla alueella. Itse asiassa talossa jonka viidennessä kerroksessa perhe asuu, asustelee myös eräs tunnettu Bollywood tähti, jolla on rakennuksen kaksi ylintä kerrosta ja liuta hienoja autoja pihalla. Asunto oli todella mukava ja istahdimme hetkeksi parvekkeelle ottamaan oluet.
Kiertelimme kävellen lähialueita ja haimme apteekista varmuuden varaksi vähän nappeja valmiiksi, jos vatsassa alkaisi kiertää. Saimme levyllisen punertavia pillereitä n. 1,5 euron hintaan.

Kaupungilla on vieri vieressä erilaisia kauppoja ja korjaamoita. Polkupyöräkorjaamon vieressä saattaa olla apteekki jonka vieressä autojen ilmastointiliike ja teekuppila. Kaikki sulassa sovussa.

Riston tytär harrastaa ratsastusta ja heitettyämme hänet ratsastustunnille, lähdimme kävelemään kohti Mumbain edustalla olevaa pientä muslimimoskeijaa. Rähjäinen moskeija oli tupaten täynnä porukkaa, mutta oli kiva huomata kuinka sulassa sovussa muslimit, hindut, kristityt ja muut uskontokunnat täällä asustavat. Roskaa on kuitenkin kaikkialla ja näissä tietyissä Aasian suurissa kaupungeissa jaksaa aina ihmetyttää, miten ihmiset asuvat sen kaiken roskan keskellä. Tällä työvoimalla niiden kerääminen tuskin olisi ongelma.

Moskeija

Illalla lähdimme vielä kävellen rantaan ja kävelimme pitkin kaunista rantabulevardia. Risto puhui koko päivän Yacht Clubista jonne illalla mentäisiin ja ajattelin paikan olevan joku fiini illallismesta, mutta mitä vielä! Paikka oli paikallinen pubi ja juuri sellainen, johon ei itse turistina olisi varmastikaan osannut mennä. Todella autenttinen intialainen fiilis tulvi joka tuutista ja joimme yhdet Kingfisherit.

Ensimmäinen päivä Mumbaissa oli hieno kokemus ja paikallistuntemuksen ja autonkuljettajan ansiosta liikkuminen oli tehokasta. Enempää ei olisi voinutkaan ensimmäiseltä päivältä toivoa ja tästä on hyvä jatkaa reissua eteenpäin. Huomenna majoitun uuden paikallisen ystäväni Sagarin kämpille aivan Etelä-Mumbaissa. Olen vuokranut hänen kämpästään olohuoneesta sohvapaikan.

img_9803.jpgKauppias käsitteli kalaa tylsällä veitsellään.

Mumbaissa on sinivalkoisia ilmastoituja takseja ja sitten näitä vanhoja kunnon ilmastoimattomia versioita. Tällainen pitää vielä käydä testaamassa.

Parturi työssään

Isä ja tytär

Joka puolella on paljon roskia, kulkukoiria ja lehmiäkin näkee siellä täällä.

Yach Barin siisti vessa.

Yach Barin keittiö oli myös varsin siisti, mutta emme tällä kertaa syöneet täällä.

Muutamia huomioita ensimmäiseltä päivältä
- liikennettä on paljon ja erityisesti moottorikäyttöisiä riksoja on liikenteessä todella paljon. Riksan lähtöhinta on 17 rupiaa (n. 20 senttiä) ja sillä kulkee vajaan parin kilometrin matka. Tultuamme takaisin kämpille maksoi matkamme n. 30 senttiä!

- lämpötila oli n. 30 astetta, mutta ilma oli kuitenkin miellyttävä eikä lainkaan liian kuuma. Toki liikuimme paljon myös ilmastoidulla autolla.