Dubain kautta Omanin Sulttaanikuntaan

Keskiviikko 21.12.2016 klo 20.47 - Mikko

IMG_56882.jpegReilu vuosi sitten lähdimme Jannen kanssa Afrikan reissulle. Nyt pohdimme seuraavaa reissua, mutta koska Janne oli epävarma työvuoroistaan, päätin varata lennot Dubaihin itselleni ja Janne liittyisi seuraan myöhemmin jos mahdollista. Janne ei saanut työvuorojaan sopimaan, joten lähdin yksin kohti Dubaita ja Omanin Sulttaanikuntaa.

Ennen reissua huomasin jonkun kyselevän Maailmanmatkaajien Facebook-sivulla Dubain ja Omanin Muscatin välisestä bussimatkasta. Siis juuri samasta etapista, joka oli itselläni tiedossa. Aiheen ympärille syntyi pitkä viestiketju ja samassa myös kokenut seikkailija Heta ilmoitti olevansa samoihin aikoihin Dubaissa. Hetan varsinainen määränpää oli Eritreassa ja myöhemmin myös ainakin Tansaniassa, Sambiassa ja Zimbabwessa. Päätimme tavata Dubaissa ja lähteä tutkimaan Yhdistyneiden Arabiemiraattien muita osia yhdessä.

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, dubai, oman

Airbnb Open Los Angelesissa - tapaamisia, lätkää ja korista

Tiistai 22.11.2016 - Mikko

Kun alkutalven pakkaset hellittivät ja sää kävi märäksi, oli hyvä aika lähteä rapakon taakse Los Angelesiin Airbnb Open -tapahtumaan. Viime vuonna tapahtuma järjestettiin Pariisissa, jossa jouduimme keskelle terrori-iskua. Reissu oli kuitenkin antoisa, sillä päätimme tuolloin Marcuksen ja Saberin kanssa perustaa Hostaway yrityksen ja lähteä kehittämään palveluamme Airbnb hosteille. Vuodessa on tultu pitkä matka ja ensimmäiset asiakkaat ympäri maailmaa käyttävät jo Hostawayta omien tai hallinnoimiensa asuntojen pyörittämiseen.

Nyt Airbnb Open -tapahtuma järjestettiin siis Los Angelesissa ja lensin kaupunkiin Lontoon kautta. Marcus saapui paikalle Torontosta, joten tiedossa oli paljon sparrailua ja ideointia. Lento Lontooseen lähti liikkeelle oikein mukavasti kun tuttu lentäemäntä Katri sattui samalle lennolle. Matka jatkui onnellisten tähtien alla myös 11 tunnin lennolla Losiin, sillä kaksi viereista paikkaa olivat tyhjät ja sain nukuttua oikein mukavasti valtaosan lennosta omalla penkkirivilläni.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, usa

Salzburgiin ja Hitlerin "Kotkanpesään"

Torstai 6.10.2016 - Mikko

IMG_54952.JPGOlimme varanneet keväällä lennot Muncheniin, jossa meillä oli tarkoitus osallistua legendaarisille Octoberfesteille. Tämä oli vuorossaan jo viides poikien reissu, joten voidaan jo puhua selkeästi perinteestä. Perinne alkoi viisi vuotta sitten Hockenheim F1-kilpailulla, sen jälkeen olimme ajamassa Tsekeissä Ferrareita ja Lamborghinejä sitten Las Vegasissa ja viime vuonna Tsernobilissä.

Reissuun mahtui kuitenkin monta mutkaa. Ensinnäkin majoitus oli Munchenissa tapahtuman aikaan todella kallista. Löysimme kohtuuhintaisen paikan melko läheltä keskustaa, mutta myöhemmin Airbnb-host perui majoituksemme. Ehkä hän tajusi saavansa siitä enemmän. Sen jälkeen Tero kertoi, että perheeseen on tulossa lisäystä samoihin aikoihin ja hän päätti jättää reissun väliin. Niinpä päätimme lopulta keksiä Octoberfestien sijaan jotain muuta tekemistä, mutta suunnitelmat jäivät hieman auki.

3 kommenttia . Avainsanat: reissut, saksa, itävalta

Upea viikko New Yorkissa - duunia ja nähtävyyksiä

Maanantai 3.10.2016 klo 23.26 - Mikko

IMG_50022.JPGOlemme tehneet yhteistyötä Amchamin kanssa ja viimeksi Pikkuyrittäjät olivat mukana Amchamin kanssa heinäkuussa Porissa Suomi Areena -tapahtumassa. Pikkuyrittäjiin ihastuneet amchamilaiset pyysivät meitä mukaan markkinoimaan New Yorkissa järjestettävää koulutusalan tapahtumaa, jossa puhuisi myös vahvat kotimaiset nimet Peter Vesterbackasta ja Saku Tuomisesta alkaen.
Innoistuimme ajatuksesta kuitenkin niin kovasti, että päätimme lähteä itsekin New Yorkiin edustamaan Pikkuyrittäjiä ja suomalaista koulutusjärjestelmää sekä tutustumaan tietysti tähän upeaan suurkaupunkiin. Päätimme lähteä reissuun toiminnanjohtaja Virpin, viestintämoguli Tonin ja kahden Pikkuyrittäjän Hillan ja Sannin kanssa.

3 kommenttia . Avainsanat: reissut, usa, new york, pikkuyrittäjät

Syyskuulumisia

Maanantai 12.9.2016 klo 22.52 - Mikko

IMG_4578_copy2.JPGPäätin tarttua pitkästä aikaa härkää sarvista ja kirjoitella hieman kuulumisia blogiin. Innokkaat lukijani (ne kaikki kolme) alkoivat jo ihmettelemään kun päivityksiä ei ole tullut aikapäiviin.

Syy on ollut kiire, jonka vuoksi reissujakaan ei ole ehtinyt oikein tekemään entiseen malliin. Onneksi syksyllä on kuitenkin taas vipinää tiedossa.

Kesälomat menivät kivasti lähinnä kotosalla. Elokuun alussa piipahdettiin tosin Kreetalla, joka oli oikein mukava lomakohde. Aurinkoa ja lämpöä piisasi ja lapset uivat altaassa niin että melkein kiduksetkin kasvoivat. Vilho on innostunut Pokemonista ja kävelyä on pelin tiimoilta tullut jo pitkälti toista sataa kilometriä. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun ollaan käyty Heurekan pihassa Pokemoneja metsästämässä.

2 kommenttia . Avainsanat: hostaway, pikkuyrittäjät, reissut

Tirana - Mersujen luvattu kaupunki ja paluu Makedoniaan

Torstai 16.6.2016 - Mikko

IMG_31942.JPGAjoimme pitkin Kosovon pikkuteitä Albaniaa kohti. Lopulta pikkutie yhdistyi hyväkuntoiseen moottoritiehen, jossa nopeusrajoitus oli 130 km tunnissa. Ajoimme hetkittäin 150 kilometrin tuntivauhtia kun tyylikkäät Audit tykittivät ohi kuin raketit.

Saavuimme Albanian rajalle. Kuten aikaisemmillakin rajanylityspaikoilla, myös täällä kaikki sujui sutjakkaasti eikä aikaakaan kun olimme Albanian puolella. Maisemat olivat jylhiä ja koko reissun upeimpia. Vuoren rinteellä kulkeva tie siltoineen on rakennettu suurella rahalla ja joka toinen vastaan tullut auto oli Mersu. Pysähdyimme huoltoasemalle, joka sekin oli viimesenpäälle hyvännäköinen rakennus ravintoloineen. Luottokortti ei käynyt, mutta saimme maksettua euroilla. Myöhemmin huomasimme, ettei luottokortti tunnu käyvän maassa juuri missään.

4 kommenttia . Avainsanat: reissut, balkan, kosovo, albania

Keskitysleirillä Serbiassa ja jalkapallofaneja Pristinassa

Keskiviikko 15.6.2016 - Mikko

IMG_28942.JPGHeräsimme Nisin kaupungissa hostellista, jossa taisimme olla ainoat asukkaat. Talon isäntä oli ihan mukava, mutta yrmeä vanha mies. Hän näytti siltä, että Jugoslavian sodasta eturintamalta voisi olla tarina jos toinenkin kerrottavanaan. Aamulla satoi jälleen vettä. Pari ensimmäistä reissupäivää on ollut hieman epävakaista, mutta sade ei ole haitannut matkantekoa. Loppumatkan osalta säät näyttäisikin sitten olevan lähempänä 30-astetta.

Ajoimme Bubanj-muistomerkille, joka on pystytetty läheisellä keskitysleirillä kuolleiden muistolle. Muistomerkki oli ehtaa Neuvostokamaa, kolme massiivista betonista nyrkkiä pystyssä. Vierailimme myös itse keskitysleirillä, joka toimii nykyään museona. Keskitysleirin oppaan kertomukset olivat varsin synkkää kuultavaa. Tällää transit-leirinä toimineella laitoksella tapettiin pitkälti yli 10 000 vankia.

1 kommentti . Avainsanat: reissut, balkan, serbia, makedonia, kosovo

Autolla Bulgariassa ja Serbiassa - reissu saatu käyntiin!

Maanantai 13.6.2016 klo 22.09 - Mikko

IMG_2648.JPGOlimme hyvissä ajoin Helsingin lentokentällä huomataksemme, että lento Istanbuliin oli jo heti kättelyssä 40 minuuttia myöhässä. Heitimme tuttuun tapaan rinkat lähtöselvitystiskille ja siitä erilliseen kärryyn, jonne rinkat aina joutuu laittamaan. Janne oli saanut muutamaa päivää aikaisemmin uuden passin ja virkailija varmasti arveli hänen osallistuvan “Ummikot ulkomailla” -ohjelman kuvauksiin ja oli huojentunut kun huomasi kuinka hänellä oli kuitenkin tukena ja turvana kokenut reissumies leimantäyteisellä seikkailijan passillaan.

Lopulta lento oli puolisentoista tuntia myöhässä ja matkustajien joukossa oli selkeästi havaittavissa pientä kärsimättömyyttä jatkolentojen missailujen takia. Meitä myöhästyminen ei haitannut, sillä Istanbulin kenttä ei ole erityisen kuuluisa viihtyisyydestään, vaikka pientä parantumista onkin tapahtunut. Olemme pysähtyneet useilla reissuilla Istanbulissa ja odotimme jälleen vesi kielellä jo pieneksi sisäpiirivitsiksi muotoutunutta Popeye-nimistä pikaruokaravintolaa, joka löytyy kentän perimmäisestä nurkasta. Tsekkasin Wikipediasta kyseisen ravintolaketjun historiaa ja sattumalta huomasimme, että tänään vietettäisiin sen 44-vuotis juhlia!

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, balkan, bulgaria, serbia

Nyt valloitetaan Balkan - Reissu Bulgariaan, Serbiaan, Makedoniaan, Kosovoon ja Albaniaan

Perjantai 10.6.2016 klo 12.50 - Mikko

liput.jpgViime vuonna loppukesästä suunnittelimme Jannen kanssa reissua Balkanille. Tuolloin reissu ei kuitenkaan onnistunut ja löysin itseni Venetsiasta. Nyt mitään ei ole jätetty sattuman varaan, vaan lähdemme Jannen kanssa tsekkaamaan Balkanin maisemia. Lennämme Bulgarian Sofiaan, josta jatkamme autolla Serbiaan, Makedoniaan, Kosovoon ja Albaniaan. Kilometrejä reissussa tullee noin 1500.

Istuimme Jannen kanssa vesipiipulla takapihalla auringon paistaessa. Mietimme peruuntunutta reissua ja yhtäkkiä tajusimme, että miksei sitä tehtäisi sitten jo kesäkuussa! Aloimme pyörittelemään Google Mapsia, tsekkasimme lentoja ja mahdollista reittiä. Päätimme, että tämä tehdään!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, bulgaria, serbia, makedonia, kosovo, albania

Pikkuyrittäjät goes Maikkari!

Maanantai 16.5.2016 klo 0.01 - Mikko

IMG_1362.JPGPikkuyrittäjät-konsepti syntyi reilut kolmisen vuotta sitten. Hillan ja Vilhon kanssa tehtyjen kauppaleikkien seurauksena päässä muhi ajatus konseptin skaalaamisesta valtakunnalliseksi ilmiöksi ja näin Pikkuyrittäjät sai alkunsa. Konsepti muistuttaa edelleenkin paljon niitä harjoituksia joita Hillan ja Vilhon kanssa teimme: Hillan omenaherkku ja Hilburger –hampurilaisketju, jotka olivat kivoja ja opettavaisia leikkejä ja naapuritkin tykkäsivät. Vilho oli vielä tuolloin niin pieni, että Hilla vastasi pääasiassa tekemisestä, mutta pikkuveljen apu oli tärkeää.

Pilotoimme Pikkuyrittäjiä kahdessa espoolaisessa koulussa yhdessä Nuori Yrittäjyys ry:n Virpin kanssa ja hommahan toimi hienosti! Jo alusta asti minulla oli visio Pikkuyrittäjien ympärille rakentuvasta tv-formaatista.

2 kommenttia . Avainsanat: perhe, pikkuyrittäjät

Chicagossa amerikkalaisuuden ytimessä

Perjantai 22.4.2016 klo 20.04 - Mikko

IMG_02222.jpegKevät on ollut kiireistä aikaa eikä ole oikein ollut aikaa reissuille, mutta Lentodiilit Facebook-sivun edulliset lennot Chicagoon sai vipinää reissusuunnitelmiin. Olen jo vähän kyllästynyt yksinreissaamiseen, mutta kun matkaseuraakin oli nyt tarjolla, niin reissuun oli helppo lähteä. Olimme jo aikaisemmin puhuneet vanhan säbätuttuni Elinan kanssa, että Chicago voisi olla kiva paikka reissata ja kun sopivat lennot löytyivät, päätimme varata matkan. Olen tuntenut Elinan jo noin 18-vuotta kun hän 11-vuotiaana pelasi silloisessa Etelä-Vantaan Viikingit salibandyseurassa.

Reissuun lähtö oli kuitenkin vaakalaudalla. Jenkkeihin matkustaessa tulee ostaa 14 dollarin hintainen matkustuslupa ESTA, joka tulee hommata mielellään 72 tuntia ennen reissuun lähtöä, mutta käytännössä vaikka edellisenä päivänä. Aloin varaamaan omaa ESTAani viikkoa ennen lähtöä ja törmäsinkin ikävään ongelmaan. Alkuvuodesta oli astunut voimaan uusi laki, jonka mukaan en saanutkaan ESTAa, koska olin matkustanut Iranissa 2011 vuoden jälkeen. Tutkin vaihtoehtoja ja tilanne näytti heikolta. Minun tuli hommata varsinainen viisumi, jonka saaminen viikossa olisi haastavaa.

3 kommenttia . Avainsanat: reissut, usa, chicago

Puuhastelua

Lauantai 26.3.2016 klo 17.26 - Mikko

20160314_0953302.jpegBlogissa ei ole tapahtunut pariin kuukauteen mitään, mutta se ei tarkoita, etteikö täällä olisi ollut vauhti päällä. Kaikenlaista on ehtinyt tapahtumaan sitten tammikuussa tehdyn Jokerit-vieraspelikiertueen, josta edellinen postaukseni on tehty. Reissut ovat tosin jääneet vähän vähemmälle ja syynä on ollut yksinkertaisesti aikapula. Ja ehkä pikkaisen se, ettei kavereita ole niin helppoa aina saada mukaan :)

Käväisimme kuitenkin helmikuussa Levillä muutaman päivän pikavisiitillä. Lasten lisäksi mukaan lähti ex-vaimo Peppi ja edellisestä Levin reissusta tällä porukalla olikin ehtinyt vierähtää jo neljä vuotta. Kaikki meni kivasti ja Peppi jäi Vilhon kanssa vielä yhdeksi yöksi minun ja Hillan lennettyä takaisin Helsinkiin jo päivää aikaisemmin erään Pikkuyrittäjät-tapahtumamme vuoksi. Mukavaa kun ollaan hyvissä väleissä ja tällainenkin reissu oli mahdollinen.

3 kommenttia . Avainsanat: perhe, reissut, duuni

Jokerifanit vieraspelikiertueella Zagrebissa ja Bratislavassa

Tiistai 12.1.2016 - Mikko

IMG_94242.JPGOlin reilu vuosi sitten lasten kanssa katsomassa Jokereiden jääkiekkojoukkueen vieraspeliä Riikassa. Muutaman päivän reissu meni mukavasti ja lapset tykkäsivät. Niinpä päätimme lähteä uudelleen pelireissuun ja tällä kertaa yhdistimme samalle matkalle pelit Zagrebissa ja Bratislavassa.

Lensimme sunnuntaiaamuna Budapestiin, jossa olen itse käynyt viimeksi yli 15 vuotta sitten. Otimme bussin lentokentältä ja jatkoimme metrolla kaupungin keskustaan. Jokeripipoiset lapset Hilla (10v) ja Vilho (7v) kulkivat kaupungilla kuin vanhat tekijät eikä kirpsakka seitsemän asteen pakkanenkaan tuntunut missään. Suomesta lähtiessämme maahan oli satanut vasta ensimmäiset lumet, mutta täällä lunta oli enemmänkin.

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, perhe, unkari, kroatia, slovakia, itävalta

Sekalaisia huomioita Afrikan-reissulta

Perjantai 18.12.2015 - Mikko

IMG_8346_Fotor2.jpgReissu onnistui erinomaisesti. Näimme ja koimme paljon, vaikka "Big Five" eläinviisikosta jäikin puuttumaan Leopardi. Jannen autojuttuja oli toisinaan vaikea jaksaa kuunnella, mutta kyllä sitä kuitenkin kestää kun tietää olevansa näinkin eksoottisessa maassa keskellä kaikkea uutta.

Tässä hieman sekalaisia huomioita reissusta.

Etelä-Afrikassa, Zimbabwessa, Sambiassa ja Botswanassa on kaikissa vasemmanpuoleinen liikenne. Alkuun oli hieman outoa ajaa “väärällä puolella” tietä, mutta nopeasti siihen tottui. Välillä ohittamaan lähtiessä sitä kuitenkin pisti pyyhkimet päälle vilkun sijaan :)

Rajamuodollisuudet menivät Etelä-Afrikan ja Zimbabwen välistä Beitbridgen raja-asemaa lukuunottamatta varsin jouhevasti. Jostain syystä asiat on vain tehty Beitbridgessä todella vaikeaksi. Juttelimme zimbabwelaisen Uber-kuskin kanssa asiasta ja hän sanoi, ettei hän ikinä käytä Beitbridgeä sen hitauden vuoksi. Prosessia ei kuitenkaan haluta nopeuttaa, sillä siellä kukoistaa korruptio ja paikalliset hyötyvät hitauden tuomasta mahdollisuudesta saada dollareita. Paikalliset ihmiset joutuvat kuitenkin jonottamaan raja-asemalla jopa päiviä! Mutta kuskin mukaan heitä asia ei haittaa ja he ovat vain niin tottuneita siihen.

1 kommentti . Avainsanat: reissut, etelä-afrikka, zimbabwe, botswana, sambia

Sarvikuonoja ja suomalaisia

Keskiviikko 16.12.2015 - Mikko

IMG_88302.jpegOlemme nähneet reissun aikana mahtavan kattauksen villieläimiä. Osa eläimistä on nähty hyvinkin läheltä ja jopa meinattu törmätä niihin. Pohjois-Botswanan kansallispuistojen jälkeen suuntasimme automme kohti etelää. Pysähdyimme Maun-kaupungissa, josta jatkoimme edelleen kohti pääkaupunkai Gaboronea. Meillä oli vielä yksi varsinainen kohde, sillä halusimme ehdottomasti nähdä sarvikuonoja. Maunista n. 300 kilometrin päässä sijaitsi puisto, jossa olisi mahdollista törmätä useisiin sarvikuonoihin ja myös leopardeihin.

Saavuimme alueelle ja ajoimme ensimmäisenä varsin kelvollisen ravintolan pihaan. Huomasimme pihalla kaksi vaaleaa naista, jotka olivat syömässä ravintolan pihalla. Pysäköimme automme, kävimme tilaamassa aamupalaa ja kävelimme naisten luokse. “Where are you from?”, kysyin. Naiset vastasivat reippaasti että “We are from Finland” johon tokaisin, että “Sittenhän voisimmekin jatkaa tästä Suomeksi!”.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, etelä-afrikka, zimbabwe, botswana, sambia

Leijonia norsunraadolla ja hyeenoiden piirittäminä leirinuotiolla

Lauantai 12.12.2015 - Mikko

IMG_8366_Fotor2.jpgYö meni tällä kertaa todella hyvin ja heräsimme virkeinä uuteen aamuun Choben kansallispuistossa Savutin alueella. Juttelimme paikan työntekijän Sidneyn kanssa ja maksoimme 102 dollarin majoitusmaksun. Sidney kertoi, että n. 15 kilometrin päässä oli raportoitu tiellä makaava kuollut norsu, jonka ympärillä saattaisi hyvinkin olla leijonia ja hyeenoita. Tieto sai meihin vauhtia ja pakkasimme auton nopeasti ajokuntoon. Takaluukkuun oli eilisessä rytinässä hajonnut pari kaljapulloa ja pyyhimme hieman paikkoja ja heitimme lasinsirpaleita roskikseen.

Vielä portilla törmäsimme seikkailijaan, joka kertoi tohkeissaan nähneensä norsun raadolla leijonia. Lähdimme ajamaan hurjaa vauhtia pitkin kuoppaista hiekkatietä ja arvoimme muutamien risteysten kohdalta mihin suuntaan mennä. Ohitimme seeproja kuvaamaan jääneen maasturin ja hetkeä myöhemmin huomasimme kuolleen norsun tiellä ja sen edustalla vartioivan leijonan! Mahtavaa!

1 kommentti . Avainsanat: reissut, etelä-afrikka, zimbabwe, botswana, sambia

Satoja norsuja Choben kansallispuistossa Botswanassa

Perjantai 11.12.2015 - Mikko

IMG_80812.jpegEnsimmäinen aamu Botswanassa. Yö oli melkoisen tuskainen, sillä teltassa oli kuuma eikä tuulta ollut juuri lainkaan. Aamua kohden ilma kuitenkin onneksi viileni ja sain jokusen tunnin nukuttua. Keitimme kahvit ja menimme hetkeksi hotellin ravintolaan naputtelemaan blogia. Lähdimme liikkeelle normaalia myöhemmin, vasta noin yhdeksän jälkeen ja piipahdimme läheisessä supermarketissa ostoksilla. Ostosten jälkeen oli vielä tankkauksen vuoro, mutta rento tankkaajakaveri kertoi dieselin olevan lopussa ja kehotti meitä palaamaan n. 10 kilometrin päähän rajalle. Emme meinanneet aluksi uskoa, mutta lopulta lähdimme takaisin kohti Zimbabwen rajaa.

Botswanan puolella diesel on huomattavasti halvempaa kuin Zimbabwessa. Zimbabwessa litrahinta on n. 1,15-1,30 USD kun täällä hintaa tulee n. 0,75 USD per litra. Laitoimme n. 150 litran tankkimme täyteen, sillä seuraavalle huoltoasemalle oli matkaa satoja kilometrejä. Pohdimme, että sellaista skenaariota emme edes olleet ajatelleetkaan, että huolehtisimme kyllä säännöllisestä tankkaamisesta, mutta että kylän ainolta asemalta olisi päässyt diesel loppumaan ja joutuisimme käytännössä odottamaan uuden erän saapumista.

3 kommenttia . Avainsanat: reissut, etelä-afrikka, zimbabwe, botswana, sambia

Victorian putouksilla ja päiväretki Sambiaan

Torstai 10.12.2015 - Mikko

IMG_77592.jpegOlimme saapuneet edellisenä iltana Victorian putouksille. Majoituimme pienelle keskustan tuntumassa olleelle leirintäalueelle, joka ei tarjonnut ihmeempiä elämyksiä, mutta kelpasi majapaikaksi oikein hyvin. Hoidimme aamutoimet jo rutiinilla ja pakkasimme teltan kasaan auton katolle. Lähdimme ajamaan kohti putouksia, jotka sijaitsivat noin kilometrin ajomatkan päässä. Matkalla törmäsimme Zimbabwen vanhaa hyperinflaation aikaista rahaa myyviin kavereihin, joilta ostimme nipun miljardien dollareiden seteleitä. 2000-luvun lopulla maassa oli käynnissä hurja inflaatio ja setelipainosta puskettiin ulos jopa trijoonien dollareiden seteleitä, joiden arvo ei ollut kuitenkaan juuri mitään. Inflaatio saattoi laukata tuhansissa prosenteissa! Nyt käytössä on yhdysvaltain dollari ja ilmeisesti maan talouden syöksy on saatu tasaantumaan kohtuullisen mukavasti.

Kylki ruttuun ja poliisiasemalle - autokolarissa Zimbabwessa

Keskiviikko 9.12.2015 - Mikko

IMG_76122.jpegOlemme tottuneet heräämään täällä reissussa ajoissa, noin kuuden maissa. Aurinko paistaa jo mukavasti ja unta on tullut mukavasti. Viime yönä Janne näki selkeästi jotain painajaisia ja jouduin välillä tökkimään. Muuten yöt ovat menneet varsin mukavasti.

Lähdimme nyt tutkimaan Hwangen kansallispuistoa ja tarkoituksena oli ajaa puiston pohjoispuolelle Robiniin, jonne oli matkaa reilut 150 kilometriä kapeita ja möykkyisiä hiekkateitä pitkin. Alkumatkasta näimme muutamia muita autoja, mutta sen jälkeen vastaan ei tullut käytännössä juuri ketään. Paitsi yksi - kirjaimellisesti.

Pistäydyimme muutamilla eläinten vesipisteillä, mutta virtahepoja lukuun ottamatta niillä oli varsin hiljaista. Jossain kaukana näimme kissapedon kulkevan, mutta muuten näimme lähinnä jotain kauriin tyyppisiä eläimiä ja lintuja. Lopulta meitä kuitenkin lykästi.

3 kommenttia . Avainsanat: reissut, etelä-afrikka, zimbabwe, botswana, sambia

Kohti Hwangen kansallispuistoa

Tiistai 8.12.2015 - Mikko

IMG_72562.jpegHeräsimme jälleen aikaisin. Yö meni yllättävänkin hyvin, vaikka nukkumaan mennessä teltta oli kuin sauna ja hiki valui otsalla. Tällä kertaa tuulestakaan ei ollut juuri apua, mutta kaikesta huolimatta heräsimme jo ennen aamukuutta. Laitoimme jälleen ripeästi kamppeet kasaan ja olimme valmiita lähtemään, kun huomasimme kirahvin aivan automme vieressä pienen heiveröisen aidan takana. Kävimme kuvaamassa kirahvia läheltä ja lähdimme sen jälkeen jatkamaan matkaa.

Meillä oli jälleen varsin paljon ajoa edessä, sillä suunnitelman mukaan pyrkisimme ajamaan aluksi mahdollisimman nopeasti Pohjois-Zimbabween Hwangen kansallispuistoon ja sen jälkeen viettäisimme enemmän aikaa Victorian putouksilla ja Choben kansallispuistossa, jotka olivat reissumme pääkohteet.

Lue lisää »

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »