Delhin vilinää ja junalla Agraan. Taj Mahal ja pummilla takaisin!

Keskiviikko 15.7.2015 klo 4.32 - Mikko

IMG_09112.JPGAikainen aamupala ja parinkymmenen minuutin ajo Paron lentokentälle. Törmäsin lentokentällä jälleen ruotsalaispariin, jolla oli lento Katmanduun. Ihmettelimme hieman samaa lähtöaikaa ja odotustilassa olevia harvoja ihmisiä – olisiko todella kaksi lentoa näin vähälle ihmismäärälle. Lopulta Delhiin menijät kuulutettiin sisään ja hetkeä myöhemmin Katmandun matkustajat nousivat samaan koneeseen takaosasta. Olimmekin lopulta siis samalla lennolla ja kone teki 45 minuutin pysähdyksen Nepalissa.

Matkalla ikkunoista avautui upea Himalajan vuoristo, joka kylpi auringonpaisteessa. Ruotsalaiset kertoivat, että Katmandussa näkyi paljon telttoja ja pienimuotoista epäjärjestystä, mutta selvästi pääkaupungissa pahin on jo takanapäin, vaikka toki monet ovat edelleen ilman kotia. Nepaliin on joku kerta ehdottomasti mentävä!
Saavuimme Delhiin hieman etuajassa. Rajamuodollisuudet menivät nopeasti ja nappasin rinkkani laukkuhihnalta. Lompsin ulos terminaalista kun samalla tajusin, ettei minulle ole vielä yhtään paikallista rahaa. Käännyin takaisin, mutta aseistettu vartija sanoi tylysti, ettei terminaaliin ollut enää asiaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, bhutan, intia

Uskomaton kiipeäminen Tiikerinpesään, Taktshangin luostariin

Sunnuntai 12.7.2015 klo 15.25 - Mikko

aviary_14366836456852.jpgAamupäivälle oli taas tiedossa ryskettä ja rytinää kun starttasimme automme ja lähdimme ajelemaan kohti pääkaupunki Timphua ja sen ohi lentokenttäkaupunki Paroon. Paro on aina ollut portti Bhutaniin – aikaisemmin sen kautta kulki ainoa tie maahan ja nyt siellä sijaitsee maan ainoa kansainvälinen lentokenttä.

Matkanteko oli jälleen vaivalloista ja välillä hieman hirvittikin kun auto lähti mutavellissä luisuun ja puolen metrin päässä oli pudotusta toista sataa metriä alas viidakkoon. Välillä mutavellissä eteneminen oli tälle maasturillekin sen verran hankalaa, että ihmettelen miten lukuisat pikkuautot selvisivät matkasta. Paikka paikoin oli työmiehiä korjaamassa maansortumia – toisinaan kaivinkoneella mutta usein aivan käsipelillä ja isoja kivenmurikoita tieltä pois heitellen. Huoli ei ollut aivan aiheton, sillä vähän hotellilta lähdettyämme näimme kuinka yksi pikkuauto oli pudonnut tieltä.

20 kommenttia . Avainsanat: reissut, bhutan

Temppeleitä ja Punakhan linnoitus

Perjantai 10.7.2015 klo 16.19 - Mikko

IMG_99882.JPGEilen illalla ja yöllä satoi vettä melko rankasti, joten Punakhan heikkokuntoiset tiet olivat entistäkin huonommassa ja mutaisemmassa kunnossa. Lähdimme liikkeelle aamuyhdeksältä ja tarkoituksena oli nousta pienellä kukkulalle sijaitsevalle temppelille. Pysäköimme auton Punakhaa halkovan joen varrelle ja lähdimme kävelemään pitkin riippusiltaa toiselle puolelle. Kävelimme läpi riisipeltojen, jossa paikalliset maanviljelijät olivat hommissa.

Nousimme ylös välillä melko jyrkkääkin rinnettä ja juttelimme Bhutanin brutto-onnellisuus indeksistä, josta Suomessakin on uutisoitu. Kyse on filosofiasta, jossa pyritään säilyttämään tasapaino neljän ”peruspilarin” kautta. Onnellisuutta ei mitata yksilöiden kautta, vaan katsotaan kokonaisuutta. Käytännössä kaikki Bhutania koskevat kehitysasiat, uudet projektit yms. arvioidaan näiden neljän pilarin ja niiden ”alamittareiden” kautta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, bhutan

Mutaista vuoristotietä kohti entistä pääkaupunkia Punakhaa

Torstai 9.7.2015 klo 15.41 - Mikko

IMG_98362.JPGAamu valkeni aurinkoisena, mutta hieman pilvisenä. Lähdimme tutustumaan tarkemmin Thimphuun ja sen muutamaan mielenkiintoiseen kohteeseen. Ensin vaihdoimme kuitenkin hieman paikallista valuuttaa eli ngultrumeja (”nu”). Yhdellä eurolla saa 70 ngultrumia ja kurssi on sama kuin Intian rupialla. Käteistä täällä paikanpäällä ei hirveästi kulu, sillä matkan hintaan kuuluu ruokailut ja majoitukset.

Kyselin hieman tarkemmin vielä tästä hallituksen tavoitteesta rajoittaa turismia. Se kun kuulostaa hieman oudolta kun samaan aikaan tarvetta turistien tuomalle valuutalle olisi kovastikin. Pointti onkin siinä, että tänne kyllä halutaan turisteja, mutta niiden halutaan maksavan pääsystä sievoisen summan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, bhutan

Thimphu - mystisen Bhutanin pääkaupunki

Keskiviikko 8.7.2015 klo 18.32 - Mikko

IMG_95542.JPGSeikkailu kohti mystistä ja sulkeutunutta Bhutania alkoi mukavalla yllätyksellä. Noustessani Finnairin koneeseen, minulle lykättiin kouraan uusi lentolippu, joka oikeutti pääsyyn bisnesluokkaan. Leveää penkkiä pystyi säätämään vaakatasoon, joten sain nukuttua erinomaisesti lähes koko lennon ajan. Myös tarjoilut olivat economy-luokkaa paremmat. Tähänhän voisi vaikka tottua! :-)

Saavuin Delhiin aamuviideltä, eli keskellä yötä Suomen aikaa. Netti toimi huonosti ja odottelua oli peräti kuutisen tuntia, sillä lento Bhutanin Paroon lähtisi vasta lähempänä puolta päivää. Odotin mielenkiinnolla lentoa Royal Bhutan Airlinesin koneella Paroon, sillä ennakkotietojen mukaan lentokenttä sijaitsee laaksossa, jonne laskeutuminen onnistuu vain hyvissä sääoloissa ja kuuleman mukaan vain kourallisella lentäjiä on lupa laskeutua tänne yhteen maailman vaarallisimmista kiitoteistä.

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, bhutan

Maailman onnellisin kansa?

Keskiviikko 17.6.2015 klo 7.40 - Mikko

punakhadzonginspring2.jpgYksi maailman mystisimmistä maista lienee Intian ja Kiinan rajalla sijaitseva vuoristoinen Bhutan. Maa on ollut pitkään eristäytynyt ja esimerkiksi televisiolähetykset sallittiin maassa vasta vuonna 1998. Hallitus säätelee ulkomaisia vaikutteita ja matkailua säilyttääkseen maan buddhalaisuuteen perustuvan kulttuurin. Myös länsimedioissa on kirjoitettu paljon Bhutanin onnellisuusindeksistä. Valtion virallinen politiikka tähtää ”bruttokansanonnellisuuden” (GNH) kasvuun siinä missä muut maat tavoittelevat bruttokansantuotteen (BKT) kasvua.

Maailma muuttuu kovaa vauhtia. Bhutanin, Kuuban ja Pohjois-Korean kaltaiset maatkin länsimaalaistuvat ja oma kulttuuri korvautuu Mc Donaldseilla ja muulla länsimaisella hapatuksella. Siksi olenkin pyrkinyt tutustumaan näihin maihin, jotka vielä elävät pitkälti vanhojen perinteiden mukaan - niin kauan kuin se vielä on mahdollista.