Ferraria ja Lamborghinia Tsekeissä

Share |

Sunnuntai 1.9.2013 - Mikko

Selkeästi jo tavaksi muodostunut kesäreissu poikien kanssa sai jatkoa kun suuntasimme Antin, Teron ja Jarin kanssa kohti Tsekkiä ja Pilsenin kaupunkia. Vuosi sitten kävimme Hockenheimissa F1-kisassa ja tällä kertaa tavoitteena oli päästä itse urheiluautojen rattiin ja saada tuntumaa mm. Ferrarista, Lamborghinista, Porschesta ja Ariel Atomista. Alkureissusta pohdimme tulisimmeko edes näitä autoja koko reissun aikana näkemään, mutta lopulta "huoli" vaihtui riemuksi kun voitiin todeta reissun olleen todella onnistunut!

SASin lento lähti Helsingistä torstaiaamuna ja tunnelma oli korkealla. Saavuimme Prahan lentokentälle lyhyen lennon jälkeen ja vitsailimme Antille, ettei hän olisi matkanjohtaja eikä mikään jollei meitä odoteta kyltin kanssa lentokentän tuloaulassa. Vastaanotto piti kyllä löytyä, mutta ketään ei nähty. Muut pohtivat jo erillisen taksin tilaamista ja siirtymistä kohti Prahan juna-asemaa, mutta Antilla olikin ässä hihassa. Lopulta painelimme toiseen kerrokseen ja pihalta löytyi pitkä valkoinen limusiini odottamassa meitä. Antti oli sitten päättänyt yllättää pikkuyllärillä!

Neljä laiskan pulskeaa kaveria hyppäsi limusiiniin intoa täynnä ja hurautimme reilun tunnin matkan suoraan Pilseniin. Mikä aloitus reissulle!

Saavuimme IBIS –hotelliin, joka oli siisti ja simppeli. Koska varsinaiset autolla ajot olisivat vasta seuraavana päivänä, lähdimme saman tien kohti Pilsenin keskustaa. Pilsen on oikein mukava vajaa 200 000 ihmisen kaupunki ja paikka näytti hienolta auringon paistaessa. Ensimmäinen ilta kului kaupunkia kierrellessä, olutta maistellessa ja syödessä. Kävimme jopa puolentoista tunnin kiertokäynnillä Pilsner-Urquellin oluttehtaalla.

Vierailimme Pilsner Urquellin oluttehtaalla ja maistoimme suoraan tynnyristä laskettua suodattamatonta olutta.

Seuraavana aamuna lähdimme kohti vanhaa armeijan tukikohtaa ja kuinkas muuten kuin limusiinikyydillä! Olimme tässäkin vaiheessa vielä lähes varmoja, että koko paikkaa ei olisi olemassakaan tai autot olisivat ainakin rikki ja joutuisimme tyytymään Nissan Primeralla ajoon. Kun saavuimme paikalle, näimme heti Lamborghinin, Ferrarin, Atomin ja muut hienot kulkupelit paikan pihalla. Ehkä tästä vielä tulisi jotain!

img_1413.jpg img_1470.jpg img_1417.jpg
Lamborghini Ferrari Ariel Atom

Pienen alkusäädön jälkeen kaikki saivat ajovoucherinsa ja menimme odottelemaan pihalle. Aurinko helotti kuumasti ja ilmassa oli jälleen suuren urheilujuhlan tuntua. Ensin käytiin kokeilemassa Ariel Atomia, joka on pieni ja ärhäkkä menopeli, joka kiihtyy nollasta sataan reilussa 3,5 sekunnissa. Vauhti oli huikeaa ja äänet uskomattomia. Tötsistä rakennettu rata oli tosin sen verran epäselvä, että radan hahmottaminen tuotti hieman haastetta ja vaikeutti näin ajokokemusta. Tälläkin radalla sai kuitenkin todellista vauhdin tuntua.

Lamborghinilla, Ferrarilla ja Porchella ajettiin ensin vajaa parinkymmenen minuutin lenkki normaaliliikenteessä ja sen jälkeen tultiin takaisin tukikohtaan ja lentokentän kiitoradalle. Kiitoradalla sai sitten laittaa kaikki peliin ja kiihdyttää autot äärirajoilleen. Lamborghini kiihtyi 250 kilometrin tuntinopeuteen, Ferrari aavistuksen alle. Vaikka Ferrari oli ajotuntumaltaan selkeästi paras, Lamborghinilla vauhti oli nopeinta. Täytyy sanoa, että ratin täristessä ja nopeusmittarin näyttäessä 250 km/h adrenaliinitaso on varsin korkealla! Huikeaa!

Mutta koska tämä ei ole autoblogi, niin en ruodi autojen ajo-ominaisuuksia ja muita featureita tässä kohtaa sen enempää. Hienosti kulkivat :-)

Kun kaikki olivat ajaneet omat vuoronsa, lähdimme takaisin Pilseniin. Kiertelimme jälleen kaupunkia ristiin rastiin aina "tankkaukselle" pysähtyen. Saattoi iltakin mennä hieman pitkäksi. Seuraavana päivänä matkasimme jälleen limusiinilla Prahan lentokentälle ja lensimme Frankfurtin kautta Helsinkiin, jossa Jarin vaimo Kata odottelikin suoraan Midnight Runilta tulleena ja heitti ryhmä rämän himaan kellon ollessa jo yli puolen yön.

Mahtava reissu. Hyvää seuraa. Nopeita autoja. Kelpaa! Minne ens vuonna?

Kulttuurimatkamme kohokohtia

Paikalla oli paljon muitakin suomalaisia. Tässä yksi hurjapää.

Tapi..siis Tero Kiuru ja Porsche.