Kirjoitin aikaisemmassa blogipostauksessa että vasara, porakone yms. laitteet eivät ole koskaan olleet erityisen läheisiä ystäviäni. On kuitenkin joitain asioita, jotk ovat vieläkin kauempana "mukavuusalueeltani". Yksi niistä on kengät ja erityisestinaisten kengät. Olen aina vihannut kenkäkauppoja. Vieläkin voin haistaa ja muistaa nahkakengän hajun ja loputtomat kiertelyt kenkäkaupoissa äidin kanssa 80-luvulla. Miksi olen sitten sotkeutunut kaikesta näistä traumoista huolimatta kenkäbisnekseen?
Kirjoitin aikaisemmassa blogipostauksessa että vasara, porakone yms. laitteet eivät ole koskaan olleet erityisen läheisiä ystäviäni. On kuitenkin joitain asioita, jotka ovat vieläkin kauempana "mukavuusalueeltani". Yksi niistä on kengät ja erityisesti naisten kengät. Olen aina vihannut kenkäkauppoja. Vieläkin voin haistaa ja muistaa nahkakengän hajun ja loputtomat kiertelyt kenkäkaupoissa äidin kanssa 80-luvulla. Miksi olen sitten sotkeutunut kaikesta näistä traumoista huolimatta kenkäbisnekseen?
Ystäväni ja työkaverini Helena on pyörittänyt harrastuksenomaisesti nettikenkäkauppaa nyt toista vuotta. Helena on virolainen yrittäjähenkinen nainen, joka päätti kerran tilata englannista parikymmentä paria kenkiä ja pystyttää nettikaupan (Kotisivukoneella tiätty!). Rohkea veto, sanon minä! Tosin voin kuvitella Helenan poikaystävän tuskan kun lähetti kärräsi nuo parikymmentä kenkälaatikkoa (ja myöhemmin lisää) heidän kotiinsa.
Nettikauppa löytyy osoitteesta www.kenkalaatikko.fi. Nettikaupassa myydään vegaanimateriaaleista valmistettuja Beyond Skin -kenkiä. Jos olisin nainen niin voisin ehkä jopa tuollaiset joskus ostaakkin ;)
Voisi kuvitella, että naisten kengistä mitään tietämättömän ja syvien kenkiin liittyvien traumojen kanssa painiskelevan kaverin neuvot eivät olisi kovin haluttuja, mutta siitä huolimatta sparrailuapu on otettu hyvin vastaan. Tietysti sparrailu on liittynyt yleisesti yleisiin bisnesasioihin, eikä niinkään itse kenkiin. Toisaalta kommenttini ovat voineet tuoda hommaan myös aivan toisenlaisen näkökulman, jota kenkiä rakastavat naiset eivät tulisi ajatelleeksi.
Kenkäbisnes ei ole varmasti helppo ylipäänsä, saatika sitten verkkokauppa. Moni haluaa varmasti testata kenkiä itse ja joku jopa nauttii kenkäkaupoissa kiertelemisestä. Alalla on useita suuria ketjuja ja paljon mainostavia verkkokauppoja. Verkkokaupan pyörittäminen, markkinointikampanjoiden suunnittelu & toteuttaminen, logistiikan hoitaminen yms tuovat kuitenkin erinomaista ja arvokasta kokemusta, josta on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Miksei se voisi muodostua myös bisnekseksi ajan myötä.
Hauskin rutistus oli Helenan toteuttama "Kenkätestaaja" -skaba, jota sain olla mukana suunnittelemassa ja osin toteuttamassakin. Skabaan ilmoittautuneista valittiin finalistit, joista yksi valittiin Kenkätestaajaksi. Hän saa seuraavan kuuden kuukauden aikana kuudet parit kenkiä ja joista hän sitten kirjoittaa blogia. Skaba huipentui kesäkuussa "Late Night Shoping" -tapahtumaan Sofinas Shopissa Uudenmaankadulla. Tilaisuudessa julkistettiin Kenkätestaaja-kilpailun voittaja, tarjoiltiin skumppaa ja esiteltiin Kenkälaatikon kenkävalikoimia. Tapahtuma oli hieno ja vaati uskomattoman paljon duunia. Punainen matto, skumppa, kenkävalikoiman kuljettaminen paikan päälle, markkinointi (flyerit, facebook, adwords, bannerit), koko kilpailun rakentaminen - iso projekti joka onnistui järjestelyiden osalta hienosti.
Kenkäbisneksessä, vaikkakin pienimuotoisessa, mukana oleminen on ollut hauskaa vastapainoa esimerkiksi Kotisivukone-bisneksen arkeen. Bisnes on hyvin erilaista ja on mukava miettiä joskus hyvin erilaista kohderyhmää ja tuotevalikoimaa. Ehkä tämän myötä voin joskus vielä ymmärtää naisiakin paremmin?