San Marino - kuin Disneyland ilman laitteita

Share |

Keskiviikko 2.9.2015 klo 0.42 - Mikko

Heräsimme jälleen ennen herätyskelloa ja aloimme pakkailemaan kamppeitamme. Tänään lähtisimme ajamaan etelään kohti Riminiä muutamassa paikassa pysähdellen. Pakkailut kuitenkin keskeytyivät hetkeksi kun Radio Suomipopin porukka soitti minulle liittyen ”Markkinoi Aamulypsyä” –kilpailuun, johon osallistuimme lasten kanssa. Jaajo ja Anni kehuivat sketsiämme ja pamauttivat 1000 euroa palkintorahaa käteen! Näin pääsemme ensi viikolla lasten kanssa iPhone-ostoksille, kuten olin luvannut.

Söimme aamupalaa ja naputtelimme läppäreitä – töissähän täällä samalla vähän niin kuin ollaan. Itseasiassa kun Venetsiasta käsin laittaa Tekes-projektin loppuraportin sisään, niin voi todella tuntea tekevänsä etätyötä!

Hyvästelimme filippiiniläisen kotiapulaisen ja lähdimme kävelemään Piazza Roman suuntaan, josta lentokenttäbussi lähtisi. Bussi lähtikin juuri samalla hetkellä, kun pääsimme kyytiin, ja parisen kymmentä minuuttia myöhemmin saavuimmekin jo lentokentälle. Pitkän jonotuksen jälkeen saimme Fiat 500L auton alle ja starttasimme ajo-osuutemme. Minun piti saada Italian kartoilla oleva navigaattori mukaan reissuun ystävältäni, blogiakin säännöllisesti seuraavalta Raijalta (nimi muutettu), mutta viime tingassa navi jäi silti saamatta epämääräisiin työajohaasteisiin vedoten. Pärjäämme kuitenkin puhelimen navigaattorilla oikein hyvin, joten ei huolta Tepa.

Pysähdyimme ensiksi Padovan kaupunkiin, jota kutsutaan Pohjois-Italian vanhimmaksi kaupungiksi. Pysähdyimme aivan La Basilica di sant’Antonion eteen, joka on vanha 1238-1310 välillä rakennettu kirkko. Teimme pienen lenkin kaupungilla ja istahdimme syömään lounasta. Emme jääneet tällä kertaa kuitenkaan pidemmäksi aikaa Padovaan, vaan jatkoimme lounaan jälkeen matkaa.

Alkuperäinen ajatus oli ajaa Ferraraan ja pyörähtää siellä hetki, mutta päätimmekin ajaa kohti rannikkoa ja Chioggian kaupunkia. Ajoimme kaupungin läpi vain ohimennen, mutta se näytti oikein mukavalta ja vilkkaalta rannikkokaupungilta, jossa olisi voinut vaikka hetkeksi aikaa jäädä pyörimäänkin. Lähdimme kuitenkin ajamaan eteenpäin ja tarkoituksena oli mennä kahville Ravennan kaupunkiin.

Saavuimme Ravennaan ja pyörimme autolla ympäri ämpäri kaupunkia, mutta emme kerta kaikkiaan löytäneet mitään keskustaan viittaavaa. Noloa sinänsä, mutta pyörimme samoilla kaduilla ja ajauduimme aina paikkoihin, joista ei saanut mennä eteenpäin tai kääntyä kuin toiseen suuntaan. Yhdessä vaiheessa olimme luultavasti jo lähellä, mutta autoa ei ollut mahdollista pysäköidä järkevästi. Niinpä päätimme tuskastuneina jättää Ravennan taakse ja jatkaa kohti Riminiä.

Laitoimme, tai luulimme laittaneemme, Airbnb:stä hommaamamme asunnon osoitteen navigaattoriin. Lopulta saavuimme perille, pysäköimme auton kadunvarteen ja menimme etsimään ovikelloa ohjeen mukaisesti. Mitään ei löytynyt, joten menin tiedustelemaan naapurissa sijainneesta liikkeestä, että olimmeko oikeassa paikassa. Ensin myyjä nyökkäili, että osoite on oikea, kunnes hän huomasi, että osoitteen perässä oli ”Rimini”. ”Ei tämä ole Rimini, tämä on Cattolica”. Doh! Olimme ajaneet pimeässä ja navigaattoriin sokeasti uskoen Riminin ohi ja saapuneet naapurikaupunkiin, joka ei tosin ollut kuin 10 kilometriä Riministä.

Aivan kuin tässä ei vielä olisi ollut kaikki, lähdimme ajamaan motaria väärään suuntaan ennen kuin pääsimme oikealle suunnalle. Airbnb hostimme oli kirjoittanut osoitteensa hieman eri tavalla kuin se löytyi navigaattorista, joten olimme hieman epävarmoja mihin ajaa. Lopulta onnistuimme kuitenkin suunnistamisessa ja pysäköimme auton asunnon lähettyville hieman ennen iltayhdeksää.

Kämppä oli oikein mukava! Kivempi kuin kuvissa ja lähellä rantaa. Heitimme kamat huoneeseen ja lähdimme vielä kävelemään kaupungille. Rannan tuntumassa olevalla kadulla oli paljon ihmisiä liikkeellä ja istuimme pieneen ravintolaan syömään. Ehkä siinä saattoi jokunen olut ja gin tonic myös mennä.

Aamulla heräsimme vasta yhdeksältä ja pohdimme, että tässä kämpässä voisi ehkä olla toisenkin yön, jos ajaisimme San Marinosta takaisin Riminille. Kämppä oli kuitenkin jo buukattu, joten jätimme seuraavan yön majapaikan vielä auki. Meille on kyllä suositeltu San Marinoon yöksi jäämistä, joten katsotaan asiaa uudelleen illalla.

Lähdimme kävelemään rannalle ja istuimme rantakuppilaan aamupalalle. Otimme jälleen läppärit esiin ja teimme vähän duunihommia. Reissun aikana minulle on tullut jälleen useita Airbnb ja Booking.com varauksia, joita käsittelin nyt aamutuimaan. Muutenkin tämä reissaamisen ja duuninteon yhdistelmä sopii minulle todella hyvin. Katja on ollut myös aktiivinen ja kun reissukaverini Janne on keskittynyt aikaisemmilla reissuilla kaljan juontiin pelkääjän paikalla, on Katja keskittynyt naputtelemaan uutiskirjeitä yms. läppärillään. On mulla silti vähän Janneakin ikävä ;-)

Rimini on mukavan tuntuinen rantalomakohde, jossa on pitkä upea 15 kilometrin mittainen hiekkaranta ja vilkas yöelämä. Tänne tehdään käsittääkseni pakettimatkoja ainakin Aurinkomatkojen toimesta.

Säät ovat olleet täällä erinomaiset. Aurinko on paistanut ja lämpöä on ollut n. 30 astetta. Hikikarpalot ovat virranneet kävellessämme pitkin Riminin katuja ja rantaa. Katja kävi uimassa lämpimässä merivedessä, mutta minä en oikein rannalla viihtynyt, vaan kiertelin muutaman tunnin kaupungilla.

Iltapäivällä lähdimme ajamaan San Marinoon, joka sijaitsee noin 30 kilometrin päässä Riminiltä. Nousimme autolla ylös vuoren rinnettä minkä Fiatista pääsi. Lopulta saavuimme San Marinoon ilman mitään rajamuodollisuuksia – vain ”Tervetuloa San Marinoon” kyltti kertoi saapumisestamme tähän maailman vanhimpaan tasavaltaan.

San Marino on pinta-alaltaan (61 km²) Euroopan kolmanneksi pienin valtio. Sen asukasluku on noin 30 000. Väestöltään se on Euroopan neuvoston jäsenmaista pienin.
San Marino on sekä alueeltaan että väestöltään maailman viidenneksi pienin tunnustettu valtio. Sen pinta-ala on 61,2 km². Ainoa rajanaapuri on sitä ympäröivä Italia, jonka kanssa San Marinolla on rajaa yhteensä 39 km. San Marinoa ympäröivät Emilia-Romagnan alue pohjoisessa ja Marchen alue etelässä. San Marinon alue on Apenniinien vuoriston vuoksi kukkulaista.
Korkein kohta, Monte Titano, on 755 metriä merenpinnan yläpuolella. Vesistöjä ei juuri ole.
Monte Titano ja San Marinon keskusta ovat olleet Unescon maailmanperintökohteita vuodesta 2008 alkaen.
San Marinossa on Euroopan pienin työttömyysprosentti, eikä maalla ole lainkaan valtionvelkaa. Talous on nauttinut ulkomaisista sijoituksista, sillä verokanta on alhainen.

Ajoimme ylös parkkialueelle, josta oli jo upeat maisemat alas Riminille ja muualle Italiaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää auto alas ja tulla köysirataa pitkin ylös, mutta loppujen lopuksi autolla ylös ajaminen osoittautui parhaaksi ratkaisuksi.

Tutustuimme kävellen San Marinon upeaan keskustaan. Paikka on kuin Disneyland ilman laitteita. Joka puolella on siistiä ja kaikki on laitettu viimeisen päälle upeaksi. Hienot kadut nousevat ja laskevat vuoren pinnanmuotojen mukaan ja ilme on jopa luonnottoman siisti. Aivan kuin kävelisi Disneylandin hyvin hoidetussa huvipuistossa.

San Marinoa hallitsee kolme tornia, joihin ostimme myös pääsylipun. Ensimmäinen torni oli suurin ja sen huipulle nouseminen olikin melko työlästä. Maisemat olivat kuitenkin upeat. Toisen tornin huipulta oli upeat näkymät ensimmäisen tornin suuntaan ja lisäksi sisällä oli kattava näyttely erilaisista vanhoista aseista ja miekoista.

Laskeuduimme alas keskustaan ja kiersimme vielä San Marinon hienoja katuja. Meillä ei ollut vielä majapaikkaa illaksi, mutta nyt aloimme katsomaan sopivaa kämppää Airbnb:n kautta. Laitoimme varausta sisään ja jäimme odottelemaan vahvistusta. Sitä ei kuitenkaan alkanut kuulumaan ja kellokin alkoi olemaan jo melkoisen paljon. Lopulta saimme viestin, ettei asunto olisikaan nyt vapaana ja aloimme miettimään seuraavaa siirtoamme. Laitoimme vielä toisesta Airbnb asunnosta kyselyn sisään ja saimmekin pian vastauksen. Kämppä oli kuitenkin hieman kaukana ja huolimatta vapaasta huoneesta päädyimme suurin piirtein samanhintaiseen hotellihuoneeseen, joka sijaitsi aivan keskustassa erinomaisella sijainnilla ja hienoilla näkymillä.

Reissu on sujunut kaiken kaikkiaan hyvin. Säät ovat olleet kohdillaan, vierailemamme kaupungit upeita ja majapaikat mukavia. Huomenna ajattelimme ajaa vielä hieman San Marinon ”maaseutua” ja jatkaa sitten kohti Bolognaa, Ferrarin kotikaupunkia Maranelloa ja lopulta Veronaa, joka sijaitsee sitten aivan Gardajärven tuntumassa. Katsotaan huomenna mihin päädytään!