San Marino - kuin Disneyland ilman laitteita

Keskiviikko 2.9.2015 klo 0.42 - Mikko

IMG_36522.jpgHeräsimme jälleen ennen herätyskelloa ja aloimme pakkailemaan kamppeitamme. Tänään lähtisimme ajamaan etelään kohti Riminiä muutamassa paikassa pysähdellen. Pakkailut kuitenkin keskeytyivät hetkeksi kun Radio Suomipopin porukka soitti minulle liittyen ”Markkinoi Aamulypsyä” –kilpailuun, johon osallistuimme lasten kanssa. Jaajo ja Anni kehuivat sketsiämme ja pamauttivat 1000 euroa palkintorahaa käteen! Näin pääsemme ensi viikolla lasten kanssa iPhone-ostoksille, kuten olin luvannut.

Söimme aamupalaa ja naputtelimme läppäreitä – töissähän täällä samalla vähän niin kuin ollaan. Itseasiassa kun Venetsiasta käsin laittaa Tekes-projektin loppuraportin sisään, niin voi todella tuntea tekevänsä etätyötä!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, italia

Balkanin reissu vaihtui Venetsiaan puolessa tunnissa

Maanantai 31.8.2015 klo 10.33 - Mikko

IMG_30752.jpgJos asiat olisi menneet hieman toisin, olisin nyt Balkanilla Jannen kanssa. Suunnittelimme jo reittiä, joka olisi kulkenut Kroatiassa, Bosnia-Hertzegovinassa, Albaniassa, Makedoniassa ja Kosovossa. Se on kierros, joka todellakin pitää tulevaisuudessa tehdä Jannen kanssa. Nyt duunivuorot eivät kuitenkaan mahdollistaneet tätä reissua, joten heitin kaverilleni Katjalle täysin puskista ehdotuksen: ”Lähdetkö Balkanille reissuun kun Janne just feidas homman?”. Katja spontaanina tyyppinä vastasi heti myöntävästi, mutta halusi Balkanin reissun sijaan lähteä Italiaan, joka toki sopi myös minulle. Katja bongasi todella edulliset 150 euron suorat lennot Venetsiaan ja vajaa tunti heitostani olimmekin jo varanneet matkan Italiaan. Tällaista spontaania tekemistä sen olla pitää!

23 kommenttia . Avainsanat: reissut, italia

Etäduunia ja fudista Barcelonassa

Perjantai 21.8.2015 klo 22.41 - Mikko

IMG_25892.JPGOlin alkuvuodesta etätöissä Malagassa ja kokemukset olivat todella hyvät. Tuolloin reissu lämpimään tammikuun pakkasista ja pimeydestä teki todella terää. Nyt kesä tuli Suomeenkin, mutta ajattelin piipahtaa tässä hienossa kaupungissa kun se niin hyvin duunikalenteriinkin sopi. Läppäri siis mukaan ja duuneja tekemään pois kotiympyröistä.

Lensin Barcelonaan maanantai-iltana espanjalaisella halpalentoyhtiöllä Vuelingilla, josta en ollut aikaisemmin mitään kuullutkaan. Lento oli n. 45 minuuttia myöhässä, joka oli huono homma, koska olin varannut liput illaksi Supercupin finaaliin, jossa Barcelona pelasi Athletico Bilbaota vastaan. Ottelu alkoi iltakymmeneltä, eli vain tunti aikataulunmukaisen saapumisen jälkeen. Kone laskeutui puolituntia myöhässä kello 21:30 ja hyppäsin kolmen tapaamani oululaisen jantterin kanssa taksiin ja pyrhälsimme vauhdilla stadionille. Ottelusta oli onneksi ehditty pelaamaan vasta vajaat 15 minuuttia kun pääsin istumaan paikalleni.

17 kommenttia . Avainsanat: reissut, barcelona

Couchsurfing eli sohvasurffaus - Aussit kylässä!

Keskiviikko 22.7.2015 klo 12.26 - Mikko

2015-07-19_19.37.092.jpgOlen suosinut viime aikoina reissuillani mahdollisimman lokaaleja majoitusmuotoja. Olen majoittunut niin paikallisten ihmisten koteihin kuin hostelleihinkin. Jouluna asuin kolme yötä eteläisessä Mumbaissa paikallisen Sagarin luona, jonka löysin Airbnb-palvelun kautta. Tarkoitus oli asua hänen olohuoneen sohvalla, mutta koska Sagarin veli oli reissussa, sain nukkua kaksi yötä veljen huoneessa ja kolmannen sohvalla. Kokemus oli todella upea ja oli hienoa asua paikalliseen tapaan. Vajaa puolivuotta aikaisemmin asuin pari yötä Los Angelesissa paikallisen n. 50 vuotiaan naisen luona. Hän nukkui olohuoneen sohvalla ja minä sain hänen makuuhuoneensa. Kaikki sujui erittäin hyvin!

18 kommenttia . Avainsanat: reissut, couchsurfing

Delhin vilinää ja junalla Agraan. Taj Mahal ja pummilla takaisin!

Keskiviikko 15.7.2015 klo 4.32 - Mikko

IMG_09112.JPGAikainen aamupala ja parinkymmenen minuutin ajo Paron lentokentälle. Törmäsin lentokentällä jälleen ruotsalaispariin, jolla oli lento Katmanduun. Ihmettelimme hieman samaa lähtöaikaa ja odotustilassa olevia harvoja ihmisiä – olisiko todella kaksi lentoa näin vähälle ihmismäärälle. Lopulta Delhiin menijät kuulutettiin sisään ja hetkeä myöhemmin Katmandun matkustajat nousivat samaan koneeseen takaosasta. Olimmekin lopulta siis samalla lennolla ja kone teki 45 minuutin pysähdyksen Nepalissa.

Matkalla ikkunoista avautui upea Himalajan vuoristo, joka kylpi auringonpaisteessa. Ruotsalaiset kertoivat, että Katmandussa näkyi paljon telttoja ja pienimuotoista epäjärjestystä, mutta selvästi pääkaupungissa pahin on jo takanapäin, vaikka toki monet ovat edelleen ilman kotia. Nepaliin on joku kerta ehdottomasti mentävä!
Saavuimme Delhiin hieman etuajassa. Rajamuodollisuudet menivät nopeasti ja nappasin rinkkani laukkuhihnalta. Lompsin ulos terminaalista kun samalla tajusin, ettei minulle ole vielä yhtään paikallista rahaa. Käännyin takaisin, mutta aseistettu vartija sanoi tylysti, ettei terminaaliin ollut enää asiaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, bhutan, intia

Uskomaton kiipeäminen Tiikerinpesään, Taktshangin luostariin

Sunnuntai 12.7.2015 klo 15.25 - Mikko

aviary_14366836456852.jpgAamupäivälle oli taas tiedossa ryskettä ja rytinää kun starttasimme automme ja lähdimme ajelemaan kohti pääkaupunki Timphua ja sen ohi lentokenttäkaupunki Paroon. Paro on aina ollut portti Bhutaniin – aikaisemmin sen kautta kulki ainoa tie maahan ja nyt siellä sijaitsee maan ainoa kansainvälinen lentokenttä.

Matkanteko oli jälleen vaivalloista ja välillä hieman hirvittikin kun auto lähti mutavellissä luisuun ja puolen metrin päässä oli pudotusta toista sataa metriä alas viidakkoon. Välillä mutavellissä eteneminen oli tälle maasturillekin sen verran hankalaa, että ihmettelen miten lukuisat pikkuautot selvisivät matkasta. Paikka paikoin oli työmiehiä korjaamassa maansortumia – toisinaan kaivinkoneella mutta usein aivan käsipelillä ja isoja kivenmurikoita tieltä pois heitellen. Huoli ei ollut aivan aiheton, sillä vähän hotellilta lähdettyämme näimme kuinka yksi pikkuauto oli pudonnut tieltä.

20 kommenttia . Avainsanat: reissut, bhutan

Temppeleitä ja Punakhan linnoitus

Perjantai 10.7.2015 klo 16.19 - Mikko

IMG_99882.JPGEilen illalla ja yöllä satoi vettä melko rankasti, joten Punakhan heikkokuntoiset tiet olivat entistäkin huonommassa ja mutaisemmassa kunnossa. Lähdimme liikkeelle aamuyhdeksältä ja tarkoituksena oli nousta pienellä kukkulalle sijaitsevalle temppelille. Pysäköimme auton Punakhaa halkovan joen varrelle ja lähdimme kävelemään pitkin riippusiltaa toiselle puolelle. Kävelimme läpi riisipeltojen, jossa paikalliset maanviljelijät olivat hommissa.

Nousimme ylös välillä melko jyrkkääkin rinnettä ja juttelimme Bhutanin brutto-onnellisuus indeksistä, josta Suomessakin on uutisoitu. Kyse on filosofiasta, jossa pyritään säilyttämään tasapaino neljän ”peruspilarin” kautta. Onnellisuutta ei mitata yksilöiden kautta, vaan katsotaan kokonaisuutta. Käytännössä kaikki Bhutania koskevat kehitysasiat, uudet projektit yms. arvioidaan näiden neljän pilarin ja niiden ”alamittareiden” kautta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, bhutan

Mutaista vuoristotietä kohti entistä pääkaupunkia Punakhaa

Torstai 9.7.2015 klo 15.41 - Mikko

IMG_98362.JPGAamu valkeni aurinkoisena, mutta hieman pilvisenä. Lähdimme tutustumaan tarkemmin Thimphuun ja sen muutamaan mielenkiintoiseen kohteeseen. Ensin vaihdoimme kuitenkin hieman paikallista valuuttaa eli ngultrumeja (”nu”). Yhdellä eurolla saa 70 ngultrumia ja kurssi on sama kuin Intian rupialla. Käteistä täällä paikanpäällä ei hirveästi kulu, sillä matkan hintaan kuuluu ruokailut ja majoitukset.

Kyselin hieman tarkemmin vielä tästä hallituksen tavoitteesta rajoittaa turismia. Se kun kuulostaa hieman oudolta kun samaan aikaan tarvetta turistien tuomalle valuutalle olisi kovastikin. Pointti onkin siinä, että tänne kyllä halutaan turisteja, mutta niiden halutaan maksavan pääsystä sievoisen summan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, bhutan

Thimphu - mystisen Bhutanin pääkaupunki

Keskiviikko 8.7.2015 klo 18.32 - Mikko

IMG_95542.JPGSeikkailu kohti mystistä ja sulkeutunutta Bhutania alkoi mukavalla yllätyksellä. Noustessani Finnairin koneeseen, minulle lykättiin kouraan uusi lentolippu, joka oikeutti pääsyyn bisnesluokkaan. Leveää penkkiä pystyi säätämään vaakatasoon, joten sain nukuttua erinomaisesti lähes koko lennon ajan. Myös tarjoilut olivat economy-luokkaa paremmat. Tähänhän voisi vaikka tottua! :-)

Saavuin Delhiin aamuviideltä, eli keskellä yötä Suomen aikaa. Netti toimi huonosti ja odottelua oli peräti kuutisen tuntia, sillä lento Bhutanin Paroon lähtisi vasta lähempänä puolta päivää. Odotin mielenkiinnolla lentoa Royal Bhutan Airlinesin koneella Paroon, sillä ennakkotietojen mukaan lentokenttä sijaitsee laaksossa, jonne laskeutuminen onnistuu vain hyvissä sääoloissa ja kuuleman mukaan vain kourallisella lentäjiä on lupa laskeutua tänne yhteen maailman vaarallisimmista kiitoteistä.

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, bhutan

Paluu Reykjavikiin ja äänekkään fanijoukon kanssa fudismatsiin

Maanantai 29.6.2015 - Mikko

IMG_93672.JPGHeräsin pohjoisesta Akureyrista, Islannin toiseksi suurimmasta kaupungista. Hostellini oli hyvä ja aivan kaupungin keskustassa, mutta muiden huoneessa asuvien kolina herätti minut aikaisin. Lähdin alakertaan aamupalalle ja naputtelemaan hieman blogia. Tänään ei ollut tiedossa tiukkaa nähtävyyksiin tutustumista, vaan rauhalinen paluumatka Reykjavikiin, jonne oli ajomatkaa reilun neljän tunnin verran.

Sää on ollut koko reissun ajan upea ja nytkin sain ajella kauniissa auringonpaisteessa koko matkan. Pysähdyin siellä täällä ottamassa kuvia ja kävin kahvilla pienessä kylässä noin 100 kilometrin matkan jälkeen. Maisemat olivat jälleen kerran upeita!

1 kommentti . Avainsanat: reissut, islanti

Mystinen Myvatn alue: maisemat kuin Marsista ja ydinsodan jäljiltä

Sunnuntai 28.6.2015 - Mikko

IMG_90492.JPGLauantaiaamu valkeni ja heräsin pikkuruisen Hyundai-autoni takapenkiltä. Yö oli ollut kylmä ja olin aivan jäässä. Aamuaurinko alkoi kuitenkin paistamaan kuumasti ja kömmin auton etupenkille. Starttasin auton ja lähdin ajamaan parin sadan kilometrin päähän Akureyriin, joka on Islannin toiseksi suurin kaupunki.

Matkan varrella oli muutamia pikkukyliä, mutta kaiken kaikkiaan asutus on täällä todella harvassa. Pysähdyin haukkaamaan aamupalaa huoltoasemalle. Huoltoasemia ei täällä ole kovinkaan tiuhaan ja todellakin kannattaa tankata auto aina silloin kun se on mahdollista! Monesti mietinkin pitkiä teitä ajaessani ja vain muutamia vastaantulijoita nähdessäni, että mahtaisi harmittaa kun täällä loppuisi autosta bensa tai tapahtuisi rengasrikko.

14 kommenttia . Avainsanat: reissut, islanti

Upea Geysir, historiallinen Þingvellinr ja massiivinen Gullfossin vesiputous

Perjantai 26.6.2015 - Mikko

IMG_88522.JPGZimbabwelainen tyttö kolisteli neljän hengen hostellihuoneessani mennessään aamutoimille. Heräsin kolinaan ja nousin itsekin ylös. Järjestelin tavaroitani ja laitoin kännykän latautumaan. Akku on nykyään todella surkea, eikä se kestä käyttöä montaakaan tuntia. Käväisin myös suihkussa ja palattuani huoneeseen, juttelin hetken tämän Iso-Britanniassa asuvan zimbabwelaisen kanssa. Hän kehui kovasti kotimaataan ja kehotti käymään. Miksei!

Kävin palauttamassa huoneen avaimen ja starttasin auton, jonka olin jättänyt parin korttelin päähän parkkiin. Kiertelin hetken Reykjavikin keskustaa ja kävin syömässä maukkaan aamupalan: pannukakkuja, mustikoita, vaahterasiirappia ja kahvia. Tällä aamu lähtee hyvin käyntiin!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, islanti

Reykjavik ja uskomaton karu Islanti

Torstai 25.6.2015 - Mikko

IMG_86002.JPGSelailin Facebookin kaverilistaa läpi ja pohdin, kenet saisin lyhyellä varoitusajalla reissuun. Muutama oli kovinkin kiinnostunut, mutta lyhyestä varoitusajasta johtuen oli ehditty jo sopia Provinssirokkia, kaverin häitä ja muuta sen sellaista. Niinpä päätin pakata kamppeeni ja lähteä yksin vaeltamaan Islantiin neljäksi päiväksi.

Iceland Airin suora lento Reykjavikiin kestää 3,5 tuntia. Lentokenttä on melko kaukana tästä yhdestä maailman pienimmistä pääkaupungeista, mutta nappaamalla vuokra-auton saman tien lentokentältä mukaan, säästän paljon aikaa ja rahaakin, jos olisin joutunut turvautumaan jopa 100 € maksavaan taksiin!

Varasin ensimmäiseksi yöksi hostellin aivan Reykjavikin keskustasta. Yritin saada ensin majoitusta Couchsurfing.comin kautta, mutta taaskaan ei tärpännyt. Muita öitä en ole vielä varannut, joten katsotaan mihin sitä päädytään yöksi.

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, islanti

Maailman onnellisin kansa?

Keskiviikko 17.6.2015 klo 7.40 - Mikko

punakhadzonginspring2.jpgYksi maailman mystisimmistä maista lienee Intian ja Kiinan rajalla sijaitseva vuoristoinen Bhutan. Maa on ollut pitkään eristäytynyt ja esimerkiksi televisiolähetykset sallittiin maassa vasta vuonna 1998. Hallitus säätelee ulkomaisia vaikutteita ja matkailua säilyttääkseen maan buddhalaisuuteen perustuvan kulttuurin. Myös länsimedioissa on kirjoitettu paljon Bhutanin onnellisuusindeksistä. Valtion virallinen politiikka tähtää ”bruttokansanonnellisuuden” (GNH) kasvuun siinä missä muut maat tavoittelevat bruttokansantuotteen (BKT) kasvua.

Maailma muuttuu kovaa vauhtia. Bhutanin, Kuuban ja Pohjois-Korean kaltaiset maatkin länsimaalaistuvat ja oma kulttuuri korvautuu Mc Donaldseilla ja muulla länsimaisella hapatuksella. Siksi olenkin pyrkinyt tutustumaan näihin maihin, jotka vielä elävät pitkälti vanhojen perinteiden mukaan - niin kauan kuin se vielä on mahdollista.

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, bhutan, intia

Miliisipartioiden pihdeissä lähellä Ukrainan rajaa

Keskiviikko 10.6.2015 - Mikko

img_12452.jpgOlimme saapuneet idässä sijaitsevaan Gomelin kaupunkiin edellisenä iltana ja löytäneet hyvän hostellin aivan kaupungin keskustasta yhdeksän euron yöhinnalla. Aamulla lähdimme ajamaan kohti Ukrainan rajaa ja aluetta, jonka Chernobylin ydinlaskeuma saastutti pahoin lähes 30-vuotta sitten. Ajoimme pitkin yllättävänkin hyväkuntoista moottori- ja maantietä reilua ylinopeutta, sillä liikennettä ei ollut juuri nimeksikään.

Saavuimme pieneen Brahin kylään, jossa kävimme syömässä lounaan. Olimme ravintolan ainoat asiakkaat ja ruokalistat olivat vain venäjäksi, eikä tarjoilija puhunut sanaakaan englantia. Yritimme esittää ja kuvata erilaisia syötäväksi kelpaavia eläimiä, mutta tarjoilija vain pyöritti päätään. Lopulta saimme tilattua jotain ja jäimme jännittyneinä odottamaan mitä tuleman piti.

Sotilasparaatin jaloissa ja saapuminen Itä-Valko-Venäjälle Gomeliin

Tiistai 9.6.2015 - Mikko

img_76622.jpgHeräsimme aamuyhdeksältä. Sää on ollut reissun ajan todella hyvä, mutta nyt ilma oli pilvinen ja sateinen. Keräsimme jälleen kamat kasaan ja hyvästelimme hostellinpitäjät. Kävelimme läheiseen kahvilaan aamupalalle ja Janne rehvasteli tilaamalla kaviaaria. Sade yltyi kun starttasimme auton ja lähdimme ajamaan kohti Hero Fortresia, Brestin tunnettua monumenttia, joka on rakennettu toisen maailmansodan taistelun kunniaksi. Täällä Neuvostojoukot puolustivat sinnikkäästi Saksalaisten hyökätessä.

Vesisade yltyi kun kävelimme kohti massiivista muistomerkkiä. Samalla huomasimme, että aukiolla oli runsaasti sotilaita muodostelmassa. Lähestyimme varovaisesti aluetta ja räpsimme ujosti muutamia kuvia. Kävelimme lähemmäksi ja lähemmäksi ja vaikka viereemme käveli ilmeisen korkea-arvoinen armeijan henkilö, ei kukaan tullut sanomaan ettei paikalla saisi olla tai ettei kuvia saisi räpsiä.

Auto alle ja Brestiin - häpeäpuussa Mirin linnassa

Maanantai 8.6.2015 - Mikko

img_73202.jpgHeräsimme hostellista aamukahdeksalta ja keräsimme kamamme kasaan. Lähdimme talsimaan kohti päärautatieasemaa, jossa meillä oli vuokra-auto odottamassa. Auto oli vuokrattu jo Suomesta käsin, mutta kieltämättä houkutteli vaihtoehto ostaa joku paikallinen kesäauto muutamalla satasella alle. Emme meinanneet millään löytää vuokrauspistettä, mutta kun lopulta sen löysimme, saimme erinomaista palvelua hyvää englantia puhuvalta paikalliselta naiselta.

Matkaa Brestiin oli reilut 300 kilometriä. Ensimmäinen pysäkkimme oli kuitenkin jo vajaan 100 kilometrin päässä Mirissä, josta löytyy upea Mirin linna, jonka rakentaminen alkoi jo 1400-luvulla. Linna oli entisöity todella upeaksi ja Wikipedia-sivulla näkyy linna vuoden 1990-alussa, jolloin se oli todella surkeassa kunnossa. Täällä on ollut silmiinpistävää miten upeassa kunnossa monet vanhat kirkot ja rakennukset ovat. Niitä on kunnostettu isolla rahalla.

Kaunis Minsk yllätti

Sunnuntai 7.6.2015 - Mikko

img_70602.jpgValmistelut Valko-Venäjän reissulle alkoi viisumien hankinnalla. Mielikuva maasta on vanhanaikainen, byrokraattinen ja Neuvostohenkinen, jossa kaikkea saa jonottaa. Yllätys olikin suuri, kun viisumin haku sujui hieman liiankin helposti ja sutjakkaasti. Täytetty hakemus valokuvan kera vietiin Unioninkadulla sijaitsevaan suurlähetystöön, jossa prosessi oli ohi muutamassa minuutissa. Ei tupakansavuista odotustilaa, pitkää jonoa ja tylyä koppalakkipäistä virkailijaa. Myös viisumin haku muutamaa päivää myöhemmin sujui yhtä jouhevasti, kun virkailija ojensi passit kouraan heti huoneeseen astuttuani. Illuusio mystisestä Valko-Venäjästä alkoi romahtamaan jo ensi metreillä.

8 kommenttia . Avainsanat: reissut, valko-venäjä

Formulahuumaa Monacossa - kiertelyä kauniissa Nizzassa

Sunnuntai 24.5.2015 klo 22.14 - Mikko

img_65262.jpgTörmäsin jokin aika sitten Norwegianin edullisiin Nizzan lentoihin ja päätimme lähteä pitkälle viikonloppureissulle Rivieralle. Mukaan sain houkuteltua ystäväperheen Elinan ja Valtsun, joita ei todellisuudessa tarvinnut kovin paljoa mukaan edes houkutellakaan. Varasimme mukavan kämpän Airbnb:stä aivan Nizzan keskustasta, joka osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Kun reissukohde oli jo päätetty, huomasin myös yllätyksekseni, että noin 30 kilometrin päässä sijaitsevassa Monacossa kisattaisiin samana viikonloppuna legendaarinen Monacon F1 GP, joten päätimme liittää myös Monacon osaksi matkasuunnitelmaamme. Tämä ei ollut siis mikään minun salajuoni Formuloiden näkemiseksi :-)

1 kommentti . Avainsanat: reissut, ranska, nizza, monaco

Valko-Venäjä - Euroopan viimeinen diktatuuri

Torstai 14.5.2015 - Mikko

vv22.jpegGeorge W. Bush määritteli taannoin ”Pahan akselin”, eli maat jotka tukevat terrorismia. Näihin maihin kuuluvat Iran, Irak ja Pohjois-Korea. Lisäksi samaan sakkiin (”beyond the Axis Evil”) luetaan Kuuba, Libya ja Syyria. Condoleezza Rice täydensi listaa vielä kolmella maalla (”outpost of tyranny”): Valko-Venäjällä, Burmalla ja Zimbabwella.

En ota kantaa Bushin ja Ricen näkemyksiin, mutta olen nyt kolunnut nyt näitä maita kohtuullisen hyvin. Tänä vuonna on tullut käytyä niin Iranissa kuin Kuubassakin ja vuosi sitten Pohjois-Koreassa. Nyt lista saa jälleen täydennystä kun lähden tutun ja turvallisen matkakaverin Jannen kanssa Valko-Venäjälle. Aikaisemmin olen käynyt myös Burmassa (Myanmar), joten listalla on jäljellä enää ehkä ne haastavimmat maat.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: reissut, valko-venäjä

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »