Kapeita kujia ja aurinkoa. Kesälomareissu Kroatiassa

Tiistai 23.7.2019 - Mikko

20190714_135811.jpgPohdimme pitkin kevättä ja alkukesää, teeemmekö tänä kesänä reissua ulkomaille. Hilla olisi kolme viikkoa kielikursseilla Brightonissa ja Vilholla oli puolestaan Hesa Cup fudisturnaus heinäkuun alussa.  Tutkimme siskon perheen kanssa erilaisia vaihtoehtoja, katsoimme lentoja ja hotelleja. Minulla oli reilusti Norwegianin lentopisteitä, joten lennot Norwegianin operoimiin kohteisiin kiinnostivat erityisesti.
Meille sopivana ajankohtana lentoja oli tarjolla edullisesti mm. Pulaan, Mallorcalle ja Barcelonaan. Barcelonassa on tullut viime aikoina reissattua duunin puolesta ihan riittävästi, mutta toisaalta noin tunnin ajomatkan sisällä olisi useita kivoja pikku rantalomakohteita.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe, reissut, kroatia

Vilhon fudisjoukkue Hesa Cupissa - kolmiosainen dokkari

Lauantai 13.7.2019 - Mikko

20190711_141804.jpgAlkuvuodesta kuvasin Hillan cheerleading joukkueen matkan kohti Orlandon MM-kisoja. Lopputuloksena oli seitsemänosainen lyhytdokumentti. Nyt oli Vilhon harrastuksen vuoro ja pääsin seuraamaan läheltä VJS:n -08 syntyneiden poikien nelipäiväistä Hesa Cup -koitosta heinäkuun alussa.

Joukkueen pelit menivät upeasti ja kuudesta ottelusta tuli viisi voittoa ja yksi tasapeli. Katso videolta turnauksen kaikki maalit ja valkkujen sekä poikien kommentteja.

3 kommenttia . Avainsanat: perhe

Videokooste Gili Airilta

Lauantai 22.7.2017 klo 18.45 - Mikko

IMG_87442.JPGGili Air on rauhallinen paratiisisaari Lombokin saaren edustalla. Gilille pääsee pikaveneellä suoraan Balilta tai kuten me, lentämällä ensin Lombokille ja ottamalla sieltä taksin satamaan. Satamasta Gilille matkaa vain reilut kymmenen minuuttia.

Vietimme Gili Airilla kuusi yötä ja piipahdimme myös lähtöpäivänä päiväreissulla Gili Trawanganilla, joka on hieman vilkkaampi "bilesaari". Saariryhmän kolmas saari Meno ei nimestään huolimatta ole erityisen menevä paikka, vaan enemmänkin häämatkalaisten suosiossa.

Gili Air on pinta-alaltaan pieni ja saaren kävelee ympäri noin puolessatoista tunnissa. Saarella on runsaasti pieniä hotelleja ja saarella kuljetaan jalan, pyörällä tai hevoskärryin. Moottoriajoneuvoja saarella ei muutamaa sähkömopoa lukuunottamatta ole.

Tutustu Gilin tunnelmaan oheisen videon kautta!

1 kommentti . Avainsanat: perhe, reissut, indonesia

Paratiisia etsimässä - seikkailu Gili Airille

Keskiviikko 19.7.2017 - Mikko

IMG_85322.JPGHerätys oli poikkeuksellisen aikaisin, sillä meidän piti olla kentällä kahdeksan maissa. Valitsimme parin tunnin pikaveneröykytyksen sijaan Garuda Indonesian lyhyen lennon Lombokille, josta jatkoimme taksilla kohti saaren pohjoisosassa sijaitsevaa satamaa, josta veneet kaikille kolmelle Gili saarelle lähtee. Taksi soljui aamuruuhkassa rivakkaa vauhtia ja olimme Denpasarin lentokentällä noin puolessa tunnissa.

Gilin hotellimme tarjosi meille noutoa Lombokin lentokentältä 900 000 rupian hinnalla, mutta päätimme napata itse taksin, sillä hintaa tuli huomattavasti vähemmän, 250 000 rupiaa + venematkasta vajaa 250 000. Venematkan olisi saanut edullisemminkin ja erityisesti public boat olisi ollut hinnaltaan vain murto-osa, mutta ne lähtevät vasta kun vene on täysi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe, reissut, indonesia, singapore

Kohti kiehtovaa Indonesiaa

Tiistai 18.7.2017 - Mikko

20170628_1321482.jpgLegendaarinen Bali. Viime kerrasta taitaa olla aikaa jo parisenkymmentä vuotta ja ensimmäisestäkin 25-vuotta. Paikka on varmasti muuttunut näiden vuosien aikana ja etenkin Kutan alueesta on puhuttu paljon negatiiviseen sävyyn roskaisuuden, aggressiivisten katukauppiaiden ja vilkkaan liikenteen vuoksi.

Olimme varanneet kaikesta huolimatta kahden yön majoituksen läheltä Kuta Beachia. Alue vastasi jossain määrin puheita, mutta ei poikennut sinänsä monesta aasialaisesta kaupungista tai esim. Patong Beachista, jossa olimme lasten kanssa muutama vuosi takaperin.

Ravintoloita ja pikkukojuja oli todella paljon ja Peppi nautti täysin siemauksin tarjonnasta. Saattoipa matkaan tarttua jokunen rättikin. Kävimme myös hieronnassa ja lapsetkin ottivat pitkät kahden tunnin hemmottelut, jotka maksoivat hotellilla n. 20e/henk. Minä puolestani kävin hotellin läheisellä paikalla tunnin selkä- ja niskahieronnassa hintaan 7 euroa. Tätä olisi varmasti tiedossa vielä lisää seuraavan parin viikon aikana!

1 kommentti . Avainsanat: perhe reissut, singapore, indonesia

Seikkailu Aasiassa - Tutustuminen Singaporeen

Maanantai 17.7.2017 - Mikko

IMG_73412.JPGPitkään odotettu Aasian seikkailu alkoi Helsingistä lauantaiaamuna. Lentomme Singaporeen kulki Qatarin pääkaupungin Dohan kautta, jossa olin kolme päivää reissussa vajaa pari vuotta sitten. Nyt matkaseurue oli hieman suurempi sillä mukana oli myös Peppi ja lapset.

Qatar Airways on ajautunut hieman ongelmiin naapurimaidensa kanssa ja hetken oli jopa epäselvää lennetäänkö Helsingin reittiä ollenkaan. Lopulta oli kuitenkin selvää, ettei riita Bahrainin, Saudi-Arabian, Yhdistyneiden Emiraattien kanssa aiheuttanut muuta kuin hieman muutoksia lentoreittiin. Myöhemmin luin, että maiden välisen riidan vuoksi 15 000 kameliakin karkotettiin Saudi-Arabiasta takaisin Qatarin puolelle. Naapurimaat syyttävät Qataria terrorismin tukemisesta, mutta tiedä näistä sitten.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe, reissut, singapore, indonesia

Projektina parveke

Lauantai 13.5.2017 klo 12.55 - Mikko

IMG_72262.JPGKaikki minut tuntevat tietävät, etten ole varsinaisesti mikään puuhapete kun tullaan remontti- ja rakennushommiin. Yläasteen teknisen työn tunneilla kädenjälkeni näkyivät mm. jojon tekemisenä ja koulussa lopulta villityksen aiheuttaneen viiden markan kolikon kokoisen kuparilevystä tehdyn kolikon teossa, jolla oli kiva käydä pelaamassa videopelejä viereisessä kauppakeskuksessa.

Kotona minulla on etupihan puolella ihan mukava lasitettu parveke. Se on ollut monta vuotta hyvinkin vähällä käytöllä kun takapiha on jokunen vuosi sitten laitettu kivaan kuntoon. Parveke ei ole suuren suuri, joten pohdin sen käyttötarkoitusta. Lasitus antaa mahdollisuuden pitää tila suhteellisen lämpimänä ja muutenkin kalusteet pitäisi miettiä niin, että siellä oikeasti sitten viihtyisi. Tuoleilla en siellä jaksaisi istua, joten oli keksittävä jotain muuta.

4 kommenttia . Avainsanat: perhe

Pikkuyrittäjät goes Maikkari!

Maanantai 16.5.2016 klo 0.01 - Mikko

IMG_1362.JPGPikkuyrittäjät-konsepti syntyi reilut kolmisen vuotta sitten. Hillan ja Vilhon kanssa tehtyjen kauppaleikkien seurauksena päässä muhi ajatus konseptin skaalaamisesta valtakunnalliseksi ilmiöksi ja näin Pikkuyrittäjät sai alkunsa. Konsepti muistuttaa edelleenkin paljon niitä harjoituksia joita Hillan ja Vilhon kanssa teimme: Hillan omenaherkku ja Hilburger –hampurilaisketju, jotka olivat kivoja ja opettavaisia leikkejä ja naapuritkin tykkäsivät. Vilho oli vielä tuolloin niin pieni, että Hilla vastasi pääasiassa tekemisestä, mutta pikkuveljen apu oli tärkeää.

Pilotoimme Pikkuyrittäjiä kahdessa espoolaisessa koulussa yhdessä Nuori Yrittäjyys ry:n Virpin kanssa ja hommahan toimi hienosti! Jo alusta asti minulla oli visio Pikkuyrittäjien ympärille rakentuvasta tv-formaatista.

2 kommenttia . Avainsanat: perhe, pikkuyrittäjät

Puuhastelua

Lauantai 26.3.2016 klo 17.26 - Mikko

20160314_0953302.jpegBlogissa ei ole tapahtunut pariin kuukauteen mitään, mutta se ei tarkoita, etteikö täällä olisi ollut vauhti päällä. Kaikenlaista on ehtinyt tapahtumaan sitten tammikuussa tehdyn Jokerit-vieraspelikiertueen, josta edellinen postaukseni on tehty. Reissut ovat tosin jääneet vähän vähemmälle ja syynä on ollut yksinkertaisesti aikapula. Ja ehkä pikkaisen se, ettei kavereita ole niin helppoa aina saada mukaan :)

Käväisimme kuitenkin helmikuussa Levillä muutaman päivän pikavisiitillä. Lasten lisäksi mukaan lähti ex-vaimo Peppi ja edellisestä Levin reissusta tällä porukalla olikin ehtinyt vierähtää jo neljä vuotta. Kaikki meni kivasti ja Peppi jäi Vilhon kanssa vielä yhdeksi yöksi minun ja Hillan lennettyä takaisin Helsinkiin jo päivää aikaisemmin erään Pikkuyrittäjät-tapahtumamme vuoksi. Mukavaa kun ollaan hyvissä väleissä ja tällainenkin reissu oli mahdollinen.

3 kommenttia . Avainsanat: perhe, reissut, duuni

Jokerifanit vieraspelikiertueella Zagrebissa ja Bratislavassa

Tiistai 12.1.2016 - Mikko

IMG_94242.JPGOlin reilu vuosi sitten lasten kanssa katsomassa Jokereiden jääkiekkojoukkueen vieraspeliä Riikassa. Muutaman päivän reissu meni mukavasti ja lapset tykkäsivät. Niinpä päätimme lähteä uudelleen pelireissuun ja tällä kertaa yhdistimme samalle matkalle pelit Zagrebissa ja Bratislavassa.

Lensimme sunnuntaiaamuna Budapestiin, jossa olen itse käynyt viimeksi yli 15 vuotta sitten. Otimme bussin lentokentältä ja jatkoimme metrolla kaupungin keskustaan. Jokeripipoiset lapset Hilla (10v) ja Vilho (7v) kulkivat kaupungilla kuin vanhat tekijät eikä kirpsakka seitsemän asteen pakkanenkaan tuntunut missään. Suomesta lähtiessämme maahan oli satanut vasta ensimmäiset lumet, mutta täällä lunta oli enemmänkin.

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, perhe, unkari, kroatia, slovakia, itävalta

Yksi sekunti elämästäni

Maanantai 28.9.2015 - Mikko

kannykka350.jpgElämä soljuu eteenpäin. Muistot tallentuvat mieleen ja kiitettävän paljon muistoja on kertynyt myös koneelle kuvien ja videoiden muodossa.

Olen nyt tallentanut elämääni sekunti kerrallaan puolen vuoden ajan. Olen kuvannut lyhyen videon joka päivä ja tallentanut sen ”1 Second Everyday” applikaatioon. Tämä äppi poimii kuvatusta videosta haluamasi sekunnin (tai 1,5 sekunnin) mittaisen pätkän ja kokoaa videosta lopulta kokonaisuuden koko tältä ajanjaksolta. Video antaa mielenkiintoisen läpileikkauksen omaan elämään ja on hauska huomata kuinka sitä itse muistaa jokaisen tallennetun hetken kuin eilispäivän.

30 kommenttia . Avainsanat: perhe, reissut

Ihmeellinen Tubecon ja videobloggaamisen maailma

Tiistai 18.8.2015 klo 18.58 - Mikko

2015-08-15_18.17.122.jpgHilla on seurannut jo pidempään useita eri videobloggaajia eli vloggaajia. Videobloggaus on tällä hetkellä todella kuuma ja nouseva juttu ja suosituimmilla suomalaisilla vloggaajilla on jo useampi satatuhatta tilaajaa. Ulkomaisilla vloggaajilla tilaajia voi olla miljoonia. Olen itsekin noteerannut jollain tasolla tämän vloggausilmiön, mutta kuitenkin se on ollut vähän sellainen harmaa alue, josta en tiennyt oikeasti juuri mitään. Suomessa järjestettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa vloggaajien tapahtuma Tubecon ja se keräsi reilut viitisen tuhatta innokasta teiniä paikalle. Nyt Tubecon tuli jälleen ja ostin minulle ja Hillalle liput tapahtumaan.

2 kommenttia . Avainsanat: perhe

Markkinoitiin vähän Aamulypsyä!

Keskiviikko 12.8.2015 klo 22.16 - Mikko

ryhmakuvablogiin2.jpgRadio Suomipopin Aamulypsy on jo kauan ollut suosikki radio-ohjelmani ja se on pelastanut monta puuduttavaa työmatkaa hauskoilla jutuillaan. Nyt Aamulypsyssä on ollut käynnissä jälleen ”Markkinoi Aamulypsyä” –tempaus, jossa jaetaan yhteensä 15 000 euroa hauskoille ja kekseliäille ohjelmaa promoaville markkinointitempauksille. Vaikka ohjelma ei aivan lasten korville olekaan, on myös Hilla saanut radion auki ollessa annoksen ohjelman sisällöstä. Niinpä Jaajo ja kumppanit olivat Hillalle ja vähän Vilhollekin tuttu porukka ja päätimme osallistua yhdessä tähän kampanjaan!

8 kommenttia . Avainsanat: perhe

Sellainen "Serranon perhe"

Sunnuntai 5.7.2015 klo 22.58 - Mikko

IMG_94012.JPGKatsoimme vajaa kymmenen vuotta sitten telkkarista aamupäivisin tullutta espanjalaista Serranon perhe –ohjelmaa. Tässä todella hauskassa sarjassa seurattiin Serranon perheen elämää ja välimerellistä meininkiä, jossa omat, naapurin ja sukulaisten lapset pyörivät sikin sokin kotona ja kylillä. Vauhtia ja vilskettä ei puuttunut.

Samanlaista ratkiriemukasta Serranon perhettä on saatu viettää tällä viikolla täällä meillä kotona. Molemmilla muksuilla on ollut yökyläilijöitä kun Nelli, Niilo ja Aapeli ovat vuoroillaan ja samaan aikaan olleet täällä pitämässä meille seuraa. Ja mikäs sen mukavampaa!

Juhannustunnelmaa

Sunnuntai 21.6.2015 klo 17.58 - Mikko

img_82572.jpgVietimme tänä vuonna juhannusta tuttuun tapaan mökillä Hangon Lappohjassa. Mukana matkassa oli myös sisko Ansku lapsineen. Säät vaihtelivat juhannuksen molemmin puolin. Aattoiltana ilma oli todella hyvä, mutta juhannuksena sää oli kovin sateinen, kunnes jälleen iltaa kohden sää parani. Sunnuntaiaamuna aurinko paistoi jälleen komeasti ja Hilla & Ronja menivät rantaan jopa ottamaan aurinkoa! (tuli vähän sellainen ”meanwhile in Finland” –fiilis).

Teimme raparperipiirakkaa, pannaria ja lettuja. Grilliruokaa oli varattu mukaan sen verran paljon, että kutsuimme lähialueen lapsia, joihin Hilla tutustui leikkipaikalla, juhannusiltana grillaamaan. Lähtiessään maukkaat pihvit ja maissit popsittuaan noin 11-vuotias poika huikkasi: ”Antaisin arvosanaksi täyden kympin”.

Bileputki päällä

Maanantai 15.6.2015 klo 19.45 - Mikko

img_80722.jpgOn jo kesäkuun puoliväli ja säät ovat olleet vähän mitä sattuu. Laitoin kuukausi takaperin vanhalle kaveriporukallemme viestiä ja lupasin järjestää bileet takapihalla. Päiväksi valikoitui lauantai 13.6. joka sattuikin olemaan sitten koko alkukesän paras ja aurinkoisin päivä!

Paikalle pääsi liuta kavereita jo 20-vuoden takaa. Osaa kavereista en ollutkaan nähnyt pariin vuoteen, joten olikin jo korkea aika järjestää yhteistä ohjelmaa. Aurinko helli ja takapiha oli valmiina vastaanottamaan kaverit.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe, kaverit

Nyt polkaistiin käyntiin leirikouluprojekti

Keskiviikko 3.6.2015 klo 21.58 - Mikko

europaperi.jpgVilho aloittaa syksyllä koulun ja Hilla menee jo neljännelle. Olemme siskon kanssa (jonka Aapeli-poika on samalla luokalla) jo vuosia harmitelleet kun emme ole tehneet mitään Hillan luokan leirikouluprojektin eteen. Nyt päätin ryhtyä toimiin ja kutsuin oppilaiden vanhempia aloituspalaveriin, jossa päätettiin suuntaviivat varainkeruulle.

Paikalle tuli joukko aktiivisia vanhempia. Perusajatuksena on, että lapset osallistuisivat itse varainhankintaan vanhempien antaessa siihen raamit ja mahdollisuudet. Listasimme kasan hyviä varainkeruuideoita, joista osa oli perinteisempiä kuten leivosmyyntiä, mutta myös muutamia uusia ideoita kuten lähialueen yritysten videoesittelyiden tekoa lasten toimesta pientä rahallista tukea vastaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe

Puutarhurin viikonlopputerveiset: risteilyä, kevätjuhlia ja pihanlaittoa

Sunnuntai 31.5.2015 klo 22.01 - Mikko

img_68122.jpgMukava viikonloppu jälleen takana ja tekemistä riitti: risteilyä Helsingin edustalla, kevätjuhlia, pihan laittoa ja asuntonäytöllä käymistä.

Perjantaina pääsin ystäväni Kimmon kanssa erään itsellenikin tutun yrityksen 10-vuotis juhliin. Juhlat pidettiin upealla 115 henkeä vetävällä purjeveneellä, joka heitti neljän tunnin lenkin Helsingin edustalla upeassa säässä. Illan aluksi Pete Poskiparta heitti lyhyen keikan ja esitti muutamia uskomattomia taikatemppuja, jotka pistivät jälleen miettimään. Ehkä taikuutta on sittenkin oikeasti olemassa?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perhe

Eskari takana - koulu edessä!

Tiistai 19.5.2015 - Mikko

img_58582.jpgKesä on tulossa ja harrastuksetkin jäävät pikkuhiljaa tauolle. Vilhosta on tulossa syksyllä koululainen ja tänään vietettiin eskarin kevätjuhlaa. Minulla on vielä hyvin muistissa Hillan eskarijuhlat ja nyt Hillakin on menossa jo neljännelle luokalle!

Päiväkodin kevätjuhlaa on aina vietetty aurinkoisessa säässä ja niin tälläkin kertaa. Vilho esiintyi useissa eri esityksissä ja päivä huipentui eskaritodistuksen ja ruusun saamiseen.

Illaksi säntäsimme vielä Hillan kanssa kuoron kevätjuhlaan Tikkurilaan, jossa teemana oli "maailmanympärimatka" ja sen aiheisia lauluja.

Alla muutamia kuvia ja videoita näistä kivoista tapahtumista.

1 kommentti . Avainsanat: perhe

Vappua ja Cheerleadingia

Lauantai 2.5.2015 klo 14.12 - Mikko

img_57612.jpgLapset olivat äidillään tämän viikon, mutta piipahdimme kuitenkin pikavisiitillä Kaivopuistossa perjantaina. Paikalla oli paljon porukkaa ja söimme tippaleivät viltillä vilinää ihmetellen. Koko keskusta oli tukossa ja päätin olla ajamatta Kaivopuistoon saakka. Jätin auton vanhan toimistomme (muutimme juuri torstaina Kamppiin) sisäpihalle, mutta saapuessamme porttikongi olikin kiinni eikä avainläpyskäni enää toiminut oveen! Ei hätää, sillä hetken pähkäiltyämme Vilho tungettiin portin pienestä reiästä läpi ja hän juoksi painamaan ovenavausnappulaa sisäpihalla! Todellinen supermiäs ja Mäggaiver samassa paketissa!