Yhteenvetoa ja huomioita Vietnamin reissusta

Share |

Lauantai 4.1.2014 klo 19.30 - Mikko


Vietnam on kiinnostava ja mielenkiintoinen maa. Se on kooltaan lähes täsmälleen Suomen kokoinen, mutta asukasluku on liki 92 miljoonaa. Ja se toden totta näkyy täällä. Ihmisiä on valtavasti ja etelän suurkaupunki Ho Chi Minh City (entinen Saigon, n. 9M) ja pääkaupunki Hanoi (n. 7M) ovat molemmat miljoonakaupunkeja.

Reissu oli kaikin puolin todella onnistunut, eikä mitään isompia ongelmia ilmennyt. Japaniin verrattuna ”yhteiskunnassa” kaikki ei toki toiminut ihan samalla tasolla, mutta se oli oikeastaan vain hyvä asia. Olin alun perin suunnitellut pysyväni vain Etelä-Vietnamissa, mutta päätös lähteä lentokoneella ensin Nhu Trangiin ja sieltä vielä Hanoihin oli ehdottoman oikea. Vaikka lyhyeen reissuun tulikin paljon liikkumista, niin se sopii minulle hyvin ja lentoliikenne toimi sutjakkaasti. Koko aika Ho Chi Minhissä olisi alkanut varmasti tylsistyttämään ja sain todella kattavan kuvan maasta, vaikka toki monta asiaa jäi varmasti myös näkemättä ja kokematta.

Todella hyvä reissu! Parit seuraavat reissut on jo tiedossa ja muutama suunnitteluasteella. Niistä lisää myöhemmin!

Alle olen listannut vielä muutamia huomioita.


Liikenne
Liikenne on Ho Chi Minh Cityssä ja Hanoissa varsin kaoottinen, mutta se toimii kuitenkin hämmästyttävän hyvin. Katuja täyttää erinäköiset skootterit, jotka soljuvat sujuvasti liikenteessä. Liikennevalot on lähinnä suositus, tosin isoimmissa risteyksissä niitä pääosin näytetään noudatettavan. Toisinaan isoissakin risteyksissä sekä suora- että poikkiliikenne menee ristiin samanaikaisesti ja jotenkin liikenne vain menee eteenpäin eikä kolareita ole näkynyt. Usein skootterit kulkevat myös vastaantulijoiden puolella ja erityisesti risteyksissä oikaistaan monesti oikein reilumman kautta. Katuja ylittäessä pitää vain edetä rohkeasti liikenteen sekaan.

img_3250.jpg

img_3548.jpg

Autojen ja skoottereiden torvet soivat jatkuvasti, puheensorina, kukkojen ja kanojen äänet ja musiikki sekoittuvat yhdeksi sekamelskaksi. Pahinta liikenteessä on kuitenkin pakokaasut, jotka saavat koko kaupungin ilman harmaaksi. Ihmiset ovat ulkona koko päivän myyden omia tuotteitaan tai pitäen pientä ravintolaa kadunvarressa ja alistuen samalla jatkuvasti näille saasteille. Ei ole uskoa, että erilaiset hengitystiesairaudet ovat täällä yleisiä.

Osa ihmisistä pitää kasvoillaan hengityssuojaa, mutta valtaosa ei.

Ravintolat
Täällä on ravintoloita joka paikassa. Valtaosa on pieniä kadulla olevia kuppiloita, joissa ruoka tehdään kadulla avoliekillä ja syödään matalilla pöydillä, joita ympäröi yleensä pienet muoviset tuolit. Osa näistä kuppiloista on sellaisia, että en niihin uskaltautuisi juuri syömään, mutta osa on sen verran siistinoloisia, että syöminen niissä ei olisi lainkaan poissuljettua. Olen kuitenkin nyt ajatellut käyttää pykälän verran parempia ravintoloita (tämän maan mittapuun mukaan), sillä näin lyhyellä reissulla vatsatauti ei olisi kiva juttu.

img_3261.jpg

Toisaalta, luultavasti ruoka tehdään ihan samoista raaka-aineista ja ihan samoilla tavoilla näissä ”hieman siistimmissäkin” paikoissa, mutta en vain näe sitä. Sen sijaan olen kuitenkin pysynyt erossa liian siisteistä ravintoloista, joissa ei tulisi paikallinen fiilis riittävästi esiin. Tämä onkin ollut pieni haaste, joko ravintolat ovat liian fiinejä tai sitten tätä katukuppilatasoa ja tältä väliltä olevia paikkoja ei välillä tunnu oikein löytyvän.


Sää
Sää on ollut koko reissun ajan lämmin, mutta pilvinen. En tiedä onko pilvinen sää vain pelkkää sumua/pilveä, vai mikä rooli tällä saastevyöryllä on etenkin näissä suurissa kaupungeissa. Toisinaan aurinkokin pääsee pilkottamaan, mutta pääasiassa taivas on ollut harmaana. Tämä on sopinut tähän reissuun varsin hyvin, sillä lämpötila on ollut etelässä noin 30 asteessa ja pohjoisessakin 20-24 astetta, mutta silti ei ole ollut tukahduttavan kuumaa. Nha Trangissa, jossa oleskelin myös hieman rannalla, olisi toki voinut toivoa hieman enemmän aurinkoakin. Hanoissa pidin iltasella hupparia päällä, mutta Ho Chi Minhissä olen kulkenut t-paidalla ympäri vuorokauden.

img_3464.jpg


Hintataso
En ole tältäkään reissulta tehnyt suuria ostoksia, mutta erinäiset vaatteet, paidat yms. vaikuttavat olevan varsin edullisia. Ruuasta olen maksanut täällä n. 60 000 – 160 000 dongia annokselta juomineen, eli n. 1,40€ - 6,70€. Halvemmallakin olisi varmasti alkeellisimmista kuppiloista nuudelit irronneet.

Limpparitölkki maksaa n. 0,35 euroa kuten myös paikallinen olut. Iso pullo Tiger –olutta maksaa ravintolassa n. 0,60 euroa.

img_3657.jpg

Taksilla kulkeminen on vähän hasardia, koska täällä on paljon takseja ja yleensä kun ei oikein tiedä tarkasti kuinka pitkälle on menossa, on ollut syytä luottaa mittariin. Vasta loppumatkasta huomasin, että edullinen tai ainakin luotettavin takseista on Vinasun –taksiyritys, jonka matkat mittari päällä olivat kohtuuhintaisia. Esimerkiksi lentokentälle n. 30 km matka maksoi 5 – 6 euroa, mutta sotamuseosta tullessani haksahdin huijaritaksiin, joka laskutti 15 minuutin matkasta n. 15 euroa, ennen kuin päätin hypätä kyydistä pois - tosin olin jo käytännössä perillä. Mittari alkoi laulamaan jossain kohtaa matkaa oikein tosissaan, sillä alkumatkasta riemuitsin edullisen taksin löytymisestä.

Polkupyöräriksat ovat kätevä ja ekologinen tapa liikkua tässä keskusta-alueella. Niissä en ole viitsinyt edes hirveästi tinkiä, sillä tästä palvelusta on ollut ihan mukava maksaa kun lähtöhinnatkaan eivät ole korkeita. Toki pieni tinkimiskierros on käyty ja jos matka on osoittautunut pidemmäksi kuin arvelin, saatoin jättää vielä tippiä kaupan päälle. Tekemäni polkupyöräriksamatkat maksoivat n. 2,5-3,5 euron välillä.

Hotelleista jotka otin paikan päältä maksoin n. 18 eurosta 35 euroon yöltä. Nha Trangissa majoituin huippuhotelliin, jonka hinta oli 150 euroa yöltä 60 neliön huoneesta (mahduin juuri ja juuri).

Yritän aina seurata hieman polttoaineiden hintoja ja mielestäni täällä 95 oktaavisen hinta oli n. 0,85 euroa / litra.

Avainsanat: reissut, vietnam


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini