Tänään oli taas vauhdikas päivä! Aamulla lähdin kiertelemään Hiroshiman keskustaa ja erityisesti ydinpommiin liittyviä kohteita. Kaupunki tuhoutui täysin 6.8.1945 kun ydinpommi räjähti noin 600 metriä kaupungin yläpuolella.
Ensimmäinen kohde oli rakennus, jonka yläpuolella pommi räjähti. Se on myös yksi harvoista rakennuksista, joka jäi jollain tavalla pystyyn juuri sen vuoksi, että pommi räjähti sen yläpuolella. Rakennus on säilytetty sellaisenaan ja se oli todella vaikuttava näky. Tästä jatkoin vielä rauhan muistomerkille ja museoon, jossa esitettiin kuvia, videoita ja pienoismalleja räjähdyksen jäljiltä.
Tänään oli taas vauhdikas päivä! Aamulla lähdin kiertelemään Hiroshiman keskustaa ja erityisesti ydinpommiin liittyviä kohteita. Kaupunki tuhoutui täysin 6.8.1945 kun ydinpommi räjähti noin 600 metriä kaupungin yläpuolella.
Hiroshima räjähdyksen jälkeen 1945. Kuva Wikipedia/CHINFO
Ensimmäinen kohde oli rakennus, jonka yläpuolella pommi räjähti. Se on myös yksi harvoista rakennuksista, joka jäi jollain tavalla pystyyn juuri sen vuoksi, että pommi räjähti sen yläpuolella. Rakennus on säilytetty sellaisenaan ja se oli todella vaikuttava näky. Tästä jatkoin vielä rauhan muistomerkille ja museoon, jossa esitettiin kuvia, videoita ja pienoismalleja räjähdyksen jäljiltä.
Yksi harvoista pystyyn jääneistä rakennuksista.
Aika hurjia juttuja. Uskomatonta, miten kaupunki on kuitenkin nyt kasvanut tuhkasta varsin mukavaksi miljoonakaupungiksi. Kaupungissa on myös yksi harvoista (ellei ainut?) raitiovaunuverkostoista ja vaunut näyttivät hieman Helsingin vihreiltä vaunuilta. Tulipahan tämänkin testattua.
Järvisen Jannelle tiedoksi, että näin myös todellisen harvinaisuuden, Japanin oletettavasti ainoan Volvo-merkkisen auton. Naapurimaa Kiinassa, Volvon kotimaassa, näitä autoteollisuuden ylpeydenaiheita lienee kuitenkin lähes jokaisessa perheessä. Tosin vahvistamattomien tietojen mukaan myös Tokion alueella on nähty yksi 2000-luvun alun Volvo ja huhu on osoittautunut niin vahvaksi, että Kuusakoski on päättänyt lähettää edustajansa paikalle selvittämään mahdollisia jatkotoimenpiteitä.
Kenties Japanin ainoa Volvo
Kierreltyäni vielä hetken Hiroshiman kaupunkia totesin, että paikka oli nähty. Päätin lähteä hieman aikaisemmin jatkamaan kohti Kiotoa, jonne jäisi näin ollen hieman enemmän aikaa.
Kiotossa aloin etsimään hotelliani, tai Ryokania kuten valitsemaani majapaikkaa kutsutaan. Olen reissulla asunut kohtuu hyvissä hotelleissa ja kapselihotelli oli todella hieno kokemus. Nyt sain kokea myös huikean perinteisen japanilaisen majatalon Ryokanin, joka sijaitsi hieman sivuun Kioton keskustasta.
Kimonopukuinen täti näytti huoneen ja tarjosi vihreää teetä.
Suihkuhuone
Tuolista oli jalat rikki, muuten ihan mesta paikka.
Aika hieno mesta. Ensin en oikein hiffannut missä mun sänky on, mutta lopulta löysin patjan kaapista Lähdettyäni vielä kaupungille, oli patja pedattu lattialle.
Illan kiertelin Kioton katuja.
Poliisi oli eristänyt kaupungin yhden pääkaduista ja katua pitkin tuli pitkä kulkue. On niitä railakkaampiakin kulkueita nähty, mutta ihan hieno.
Myöhemmin illalla homma olikin muuttunut vähän vauhdikkaammaksi tuliesitykseksi.
Ryokaniin saavuin takaisin hieman yhdeksän jälkeen. Jalat aivan muussina koko päivän kävelystä, mutta olipahan hieno päivä.
Huomenna vielä päivä tutustumista Kiotoon ja illalla junalla Tokioon ja sieltä edelleen Naritaan, josta perjantaiaamuna lähtee lento kohti Helsinkiä.
Kioton metro on hieman erilainen kuin Tokiossa.
Hiroshima Castle. Hieno linna ja alue keskellä Hiroshimaa.
Kotiosoitteeni Vanha Nurmijärventie ei kuulosta enää ollenkaan vaikealta nimeltä.
Koululaisia Kiotossa