Miliisipartioiden pihdeissä lähellä Ukrainan rajaa

Keskiviikko 10.6.2015 - Mikko

img_12452.jpgOlimme saapuneet idässä sijaitsevaan Gomelin kaupunkiin edellisenä iltana ja löytäneet hyvän hostellin aivan kaupungin keskustasta yhdeksän euron yöhinnalla. Aamulla lähdimme ajamaan kohti Ukrainan rajaa ja aluetta, jonka Chernobylin ydinlaskeuma saastutti pahoin lähes 30-vuotta sitten. Ajoimme pitkin yllättävänkin hyväkuntoista moottori- ja maantietä reilua ylinopeutta, sillä liikennettä ei ollut juuri nimeksikään.

Saavuimme pieneen Brahin kylään, jossa kävimme syömässä lounaan. Olimme ravintolan ainoat asiakkaat ja ruokalistat olivat vain venäjäksi, eikä tarjoilija puhunut sanaakaan englantia. Yritimme esittää ja kuvata erilaisia syötäväksi kelpaavia eläimiä, mutta tarjoilija vain pyöritti päätään. Lopulta saimme tilattua jotain ja jäimme jännittyneinä odottamaan mitä tuleman piti.

Sotilasparaatin jaloissa ja saapuminen Itä-Valko-Venäjälle Gomeliin

Tiistai 9.6.2015 - Mikko

img_76622.jpgHeräsimme aamuyhdeksältä. Sää on ollut reissun ajan todella hyvä, mutta nyt ilma oli pilvinen ja sateinen. Keräsimme jälleen kamat kasaan ja hyvästelimme hostellinpitäjät. Kävelimme läheiseen kahvilaan aamupalalle ja Janne rehvasteli tilaamalla kaviaaria. Sade yltyi kun starttasimme auton ja lähdimme ajamaan kohti Hero Fortresia, Brestin tunnettua monumenttia, joka on rakennettu toisen maailmansodan taistelun kunniaksi. Täällä Neuvostojoukot puolustivat sinnikkäästi Saksalaisten hyökätessä.

Vesisade yltyi kun kävelimme kohti massiivista muistomerkkiä. Samalla huomasimme, että aukiolla oli runsaasti sotilaita muodostelmassa. Lähestyimme varovaisesti aluetta ja räpsimme ujosti muutamia kuvia. Kävelimme lähemmäksi ja lähemmäksi ja vaikka viereemme käveli ilmeisen korkea-arvoinen armeijan henkilö, ei kukaan tullut sanomaan ettei paikalla saisi olla tai ettei kuvia saisi räpsiä.

Auto alle ja Brestiin - häpeäpuussa Mirin linnassa

Maanantai 8.6.2015 - Mikko

img_73202.jpgHeräsimme hostellista aamukahdeksalta ja keräsimme kamamme kasaan. Lähdimme talsimaan kohti päärautatieasemaa, jossa meillä oli vuokra-auto odottamassa. Auto oli vuokrattu jo Suomesta käsin, mutta kieltämättä houkutteli vaihtoehto ostaa joku paikallinen kesäauto muutamalla satasella alle. Emme meinanneet millään löytää vuokrauspistettä, mutta kun lopulta sen löysimme, saimme erinomaista palvelua hyvää englantia puhuvalta paikalliselta naiselta.

Matkaa Brestiin oli reilut 300 kilometriä. Ensimmäinen pysäkkimme oli kuitenkin jo vajaan 100 kilometrin päässä Mirissä, josta löytyy upea Mirin linna, jonka rakentaminen alkoi jo 1400-luvulla. Linna oli entisöity todella upeaksi ja Wikipedia-sivulla näkyy linna vuoden 1990-alussa, jolloin se oli todella surkeassa kunnossa. Täällä on ollut silmiinpistävää miten upeassa kunnossa monet vanhat kirkot ja rakennukset ovat. Niitä on kunnostettu isolla rahalla.

Kaunis Minsk yllätti

Sunnuntai 7.6.2015 - Mikko

img_70602.jpgValmistelut Valko-Venäjän reissulle alkoi viisumien hankinnalla. Mielikuva maasta on vanhanaikainen, byrokraattinen ja Neuvostohenkinen, jossa kaikkea saa jonottaa. Yllätys olikin suuri, kun viisumin haku sujui hieman liiankin helposti ja sutjakkaasti. Täytetty hakemus valokuvan kera vietiin Unioninkadulla sijaitsevaan suurlähetystöön, jossa prosessi oli ohi muutamassa minuutissa. Ei tupakansavuista odotustilaa, pitkää jonoa ja tylyä koppalakkipäistä virkailijaa. Myös viisumin haku muutamaa päivää myöhemmin sujui yhtä jouhevasti, kun virkailija ojensi passit kouraan heti huoneeseen astuttuani. Illuusio mystisestä Valko-Venäjästä alkoi romahtamaan jo ensi metreillä.

8 kommenttia . Avainsanat: reissut, valko-venäjä

Valko-Venäjä - Euroopan viimeinen diktatuuri

Torstai 14.5.2015 - Mikko

vv22.jpegGeorge W. Bush määritteli taannoin ”Pahan akselin”, eli maat jotka tukevat terrorismia. Näihin maihin kuuluvat Iran, Irak ja Pohjois-Korea. Lisäksi samaan sakkiin (”beyond the Axis Evil”) luetaan Kuuba, Libya ja Syyria. Condoleezza Rice täydensi listaa vielä kolmella maalla (”outpost of tyranny”): Valko-Venäjällä, Burmalla ja Zimbabwella.

En ota kantaa Bushin ja Ricen näkemyksiin, mutta olen nyt kolunnut nyt näitä maita kohtuullisen hyvin. Tänä vuonna on tullut käytyä niin Iranissa kuin Kuubassakin ja vuosi sitten Pohjois-Koreassa. Nyt lista saa jälleen täydennystä kun lähden tutun ja turvallisen matkakaverin Jannen kanssa Valko-Venäjälle. Aikaisemmin olen käynyt myös Burmassa (Myanmar), joten listalla on jäljellä enää ehkä ne haastavimmat maat.