Tuplatreffit Teheranissa

Sunnuntai 5.4.2015 - Mikko

img_51322.jpgKello oli vasta aamuviiden kun bussimme kaartoi jälleen Teheranin bussiterminaaliin. Paikalliset taksiyrittäjät piirittivät meidät ja yrittivät saada kyytiinsä. Lähtöhinta hostellillemme oli jossain 300 000 ja 400 000 rialin tuntumassa mutta lähdimme tinkimään 150 000 rialiin, eli n. 4,5 euroon. Lopulta väännön ja venkslaamisen jälkeen saimme sovittua hinnaksi 200 000 rialia ja pääsimme matkaan.

Saavuimme samalle hostellille jossa olimme aikaisemmankin yön Teheranissa viettäneet ja toivoimme sieltä löytyvän vapaa huone 12 eurolla. Hostellin virkailija nukkui respan takana kun saavuimme aamu kuudelta. Unisena hän tuli avaamaan oven ja antoi meille huoneen 118 toiselta puolelta hostellia. Heitimme kamat huoneeseen ja päätimme ottaa vielä kolmisen tuntia unta.

Kaspianmeren rannalla Nowsharessa, Namakabrudissa ja Choluksessa

Lauantai 4.4.2015 - Mikko

img_49292.jpgHeräsimme yhdeksän jälkeen, sillä olimme saapuneet hotellilla vasta aamuyöllä. Aikaisemmilla reissuillani en ole yleensä kovin myöhään ollut liikenteessä, sillä yksin matkustaessa homma on hieman erilaisempaa. Heitimme rinkkamme hotellin aulaan ja pyörimme hetken kadulla ja pienellä torilla. Etsimme taksia, joka veisi meidät Namakabrudiin ja siellä korkealle vuorelle johtavalle köysiradalle. Takseilla taisi olla liikaa asiakkaita, sillä tinkimistämme ei katsottu hyvällä. Hylkäsimme pari 250 000 rialin, eli n. 8 euron tarjousta kunnes löysimme sivukadulta n. 4-5 euron taksin.

Saapuminen Teheraniin ja aina Kaspianmerelle saakka

Torstai 2.4.2015 - Mikko

img_47802.jpgAamu oli jo valjennut, kun bussimme kaarsi yhteen Teheranin bussiterminaaleista. Oli vielä viileää kun hyppäsimme ulos bussista. Astelimme kohti terminaalirakennusta ja Janne rykäisi oven saranoiltaan, joten jouduimme käyttämään takaovea. Tiedustelimme jo etukäteen lippuja Chalusiin, mutta niitä myytäisiin kuulemma toisessa terminaalissa.

Olin tekstiviestitellyt iranilaisten kontaktieni kanssa ja yrittänyt järjestää meille majoitusta jälleen jonkun paikallisen luota. Yrityksistä huolimatta majoitusta ei järjestynyt, joten otimme taksin keskustaan, josta löysimme hienon hotellin. Sen aulasta pääsimme sen verran nettiin, että tsekkasimme paikallista hostellitarjontaa.

Esfahanissa ja matkalla pääkaupunki Teheraniin

Keskiviikko 1.4.2015 - Mikko

img_45942.jpgHeräsimme myöhään Rozbehin luota. Edellisilta oli mennyt pitkäksi istuskeltuamme huoneemme lattialla Rozbehin perheen kanssa vesipiippua poltellen ja ”vesisnapseja” juoden. Niitä taisi illan aikana mennäkin toistakymmentä. Naiset puuhailivat keittiössä ja valmistivat meille aamiaista. Joimme jälleen hyvät kahvit ja söimme kananmunia. Meillä ei ollut kiire mihinkään.

Ennen puolta päivää lähdimme tutustumaan hieman tähän Esfahanin ulkopuolella olevaan Shahin Shahrin pikkukaupunkiin, jossa Rozbeh perheineen asustelee. Rozbehin isä on jo eläkkeellä öljy-yhtiöstä, mutta nyt molemmat pojat työskentelevät samassa paikassa tehden töitä kahden viikon pätkissä.

Paikallisten luona Esfahanissa

Tiistai 31.3.2015 - Mikko

img_45422.jpgSaavuimme aamuyöllä viiden aikaan Esfahaniin, jossa Rozbah oli meitä vastassa bussiterminaalilla. Hyppäsimme täällä Iranissa hyvin yleisen, paikallisvalmisteisen Saipa –merkkisen auton kyytiin ja lähdimme ajamaan kohti parin kymmenen kilometrin päässä sijaitsevaa Shahin Shahr pikkukaupunkiin. Rosbaz puhui varsin hyvää englantia, vaikka kovasti kielitaitoaan pahoittelikin. Saavuimme kuuden maissa asunnolle, jossa hän asui veljensä ja vanhempiensa kanssa. Talo oli upea. Pihan ovi aukesi ja ajoimme sisään. Asunto oli täynnä upeita huonekaluja, taulutelkkarit ja internet-yhteys.

Saimme oman huoneen. Söimme aamiaiseksi kananmunaa ja leipää, jonka jälkeen menimme vielä nukkumaan muutamaksi tunniksi. Janne nukkui patjalla lattialla, minä sain sänkypaikan.

Upea historiallinen Persepolis

Maanantai 30.3.2015 - Mikko

img_40912.jpgEdellisenä iltana olimme selvitelleet hieman majoitustilannettamme Esfahanissa. Lähetin tekstaria Couchsurfing.comin kautta löytämälleni paikalliselle kaverille, että olisimme tulossa ylihuomenna, mutta hän ilmoitti olevansa reissussa. Reilu meininki! No, laitoin tekstaria iranilaiselle ystävällemme Farnazille ja kerroin, että olemme vailla yöpaikkaa Esfahanissa ja tiedustelin löytyisikö sieltä ketään tuttuja joille voisimme mennä asumaan pariksi päiväksi. Hetkeä myöhemmin puhelin soi. Siellä oli Abbas, joka kertoi, että hänen veljensä kaveri ottaa meidät vastaan, majoittaa ja kierrättää meitä missä haluamme. Uskomatonta vieraanvaraisuutta!

Saavuimme kämpille vähän ennen puolta yötä. Meillä oli ajo-ohjeet persiaksi tekstiviestissä, jonka näytimme taksikuskille. Taksi ei löytänyt aivan perille, joten kävelimme loppumatkan muistellen mistä olimme aamulla lähteneet. Laitoimme kännykät, kamerat ja läppärin latautumaan ja painuimme makuupusseihimme nukkumaan. Yöllä oli taas vähän viileää, joten vedin jossain vaiheessa hupparin päälleni.

Vesipiippua Shirazissa

Sunnuntai 29.3.2015 klo 20.26 - Mikko

img_40462.jpgReissu mystiseen Iraniin lähti tuttuun tapaan Helsinki-Vantaalta. Viime aikojen reissuista poiketen tällä kertaa mukaan lähti seikkailija Janne, joka jo odottelikin minua lentokentällä Tiina vaimonsa kanssa. Tiina ei kuitenkaan otettu mukaan, vaan suuntasimme kohti lähtöselvitystä ja Turkis Airlinesin lentoa Istanbulin kautta Iranin Shiraziin. Lennot menivät varsin sutjakkaasti ja vajaan neljän tunnin odottelusta Istanbulin kentälläkin selvittiin.

Majapaikat olivat reissuun lähtiessä vielä hieman hakusessa. Janne oli lähestynyt meilitse ja Facebookin kautta erästä hostellia, joka ei ensin millään vastannut tiedusteluihimme, mutta lopulta tyytyivät vastaamaan vain ”no worries” :) Minä puolestani olin pyrkinyt löytämään Couchsurfing.comista paikallisia asukkaita, joiden nurkkiin voisimme mennä yöksi ja pari ehdokasta Esfahanista olikin vastannut meille, että tervetuloa vain, soittakaa kun olette perillä niin katsotaan olenko kotona. Eli aika no worries –henkistä asioiden hoitoa selvästi!

2 kommenttia . Avainsanat: reissut, iran

Iran - maineensa vanki

Maanantai 16.3.2015 klo 10.00 - Mikko

iran.jpgKuva Iranista on länsimaisen median perusteella täynnä sapeleiden kalistelua, ydinaseita ja tiukkaa uskonnollisuutta. Tämän kaiken alle kätkeytyy kuitenkin huikean upea maa ja ystävällinen kansa. Lähdemme maaliskuun lopulla uuden reissukaverini Jannen kanssa tutustumaan tähän rikkaan historian omaavaan maahan ja sen kulttuuriin. Tavoitteenamme on asustella Couchsurfing –saitin kautta löydettyjen paikallisten asukkaiden sohvilla ilmaiseksi ja päästä heidän mukanaan syvälle paikalliseen elämään ja tunnelmaan. Juuri sellaiseen, jota pääsin edellisillä reissuilla Kuubassa ja Intiassakin maistamaan. Tosin pari ensimmäistä iltaa Shirazissa olemme hostellissa jaetussa huoneessa.