Salzburgiin ja Hitlerin "Kotkanpesään"

Share |

Torstai 6.10.2016 - Mikko

Olimme varanneet keväällä lennot Muncheniin, jossa meillä oli tarkoitus osallistua legendaarisille Octoberfesteille. Tämä oli vuorossaan jo viides poikien reissu, joten voidaan jo puhua selkeästi perinteestä. Perinne alkoi viisi vuotta sitten Hockenheim F1-kilpailulla, sen jälkeen olimme ajamassa Tsekeissä Ferrareita ja Lamborghinejä sitten Las Vegasissa ja viime vuonna Tsernobilissä.

Octoberfestit olivat käynnissä Munchenissä!

Reissuun mahtui kuitenkin monta mutkaa. Ensinnäkin majoitus oli Munchenissa tapahtuman aikaan todella kallista. Löysimme kohtuuhintaisen paikan melko läheltä keskustaa, mutta myöhemmin Airbnb-host perui majoituksemme. Ehkä hän tajusi saavansa siitä enemmän. Sen jälkeen Tero kertoi, että perheeseen on tulossa lisäystä samoihin aikoihin ja hän päätti jättää reissun väliin. Niinpä päätimme lopulta keksiä Octoberfestien sijaan jotain muuta tekemistä, mutta suunnitelmat jäivät hieman auki.

Lisää mutkia matkaan aiheutti pikavauhdilla minulle tullut Pikkuyrittäjät-reissu New Yorkiin, joka menisi osittain Saksan reissun kanssa päällekkäin. Lopulta sain pitkällisen väännön jälkeen selvitettyä homman niin, että sain varattua lennot New Yorkista Frankfurtiin ja sieltä sitten jatkaisin junalla eteenpäin. Jouduin kyllä hommaamaan uuden lennon Muchenistä Helsinkiin, sillä käyttämätön Helsinki-Munchen lento perui myös paluulennon.

Aamukuudelta Reykjavikissä.

Pidimme pienen suunnittelupalaverin ja päätimme käydä tsekkaamassa Saksan ja Itävallan rajalla sijaitsevan Hitlerin Kotkanpesän. Otimme majoituksen Salzburgista, joka oli vain noin puolentunnin ajomatkan päässä tästä Hitlerille 50-vuotislahjaksi rakennetusta rakennuksesta.

Antti ja Jari saapuivat Muncheniin aikaisin torstaiaamuna ja pääsivät hyvin Octoberfestien makuun. Litran kokoiset tuopit kumoituivat yksi toisensa jälkeen ja säät hellivät. Minä matkasin samaan aikaan Newarkin kentältä kohti Reykjavikia ja sieltä lyhyellä vaihdolla Frankfurtiin. Illalla Antti ja Jari matkasivat vielä junalla Salzburgiin, jossa erinomaiseksi osoittautunut Airbnb-kämppämme sijaitsi.

Saavuin perille Salzburgiin vasta puoli yhdeksältä perjantai-iltana. Huolimatta rankasta matkasta ja aikaerosta, ei väsymystä juuri tuntunut ja pääsin heti rytmiin kiinni. Aikaeroa Saksassa oli kuusi tuntia.

Lauantaina lähdimme aikaisin kohti Kotkanpesää. Olimme ottaneet "pakettimatkan", joka tarkoitti isoa bussilista Jenkki, Aussi ja Brittituristeja. Kuvittelin reissun olevan ehkä enemmän minibussilla tehtävä. Tämä ei kuitenkaan haitannut, sillä matkan varrella saimme kuulla oppaan "hauskoja" vitsejä ja ihan oikeaakin asiaa. Lisäksi hän tunsi miten homma paikan päällä toimii ja pääsimme sisään ennen valtavia turistimassoja, jotka näimme palatessamme vuorelta.

Kotkanpesän rakentaminen on ollut varsinainen urakka. Kaikki rakennusmateriaali on pitänyt tuoda ylös vuorelle, kallioon on tehty pitkä tunneli, josta noustaan vuoren sisällä hissillä huipulle. Itse rakennus oli kuitenkin melko vaatimaton ja vasta nyt kuulimme, että kyse oli enemmänkin "konferenssikeskuksesta", eikä Hitler käynyt siellä kuin reilut kymmenen kertaa. Hän ei myöskään koskaan nukkunut rakennuksessa.

Ei pystytty lopettamaan nauramista tälle kuvalle. Onko Antti Photoshopattu kuvaan? Meemi ainesta!

En ehkä voi ihan sanoa, että paikka olisi ollut täysi pettymys, mutta mikään galaxeja räjäyttävä kokemus se ei ollut. Ehdottomasti paikan parasta antia oli upeat jylhät vuorimaisemat, joidenka keskellä rakennus sijaitsi. Paikalta puuttui kuitenkin kaikki historialliset viittaukset, ei tuon aikaisia välineitä tai tavaroita. Terolle hehkutimme toki paikkaa maasta taivaisiin ja Tero kertoikin lähtevänsä joskus “oikeiden kavereidensa” kanssa tsekkaamaan paikan. Tervemenoa vain! :)

Paluumatkalla pysähdyttiin pienessä kylässä

Palasimme takaisin Salzburgiin ja pienen päivälevon jälkeen lähdimme kaupungille. Kaupungissa tuntui kaikki kaupat ja osa ravintoloista menevän kiinni todella aikaisin, joka oli melko hämmentävää. Löysimme kuitenkin sopivia kuppiloita ja ravintoloita, joissa nautimme sivistyneesti valkoviiniä ja olutta ruuan kera. Ja myöhään meni :)

Meidän Airbnb-kämppä

Sunnuntai olikin jo sitten paluumatkaa kotia kohti. Matkasimme junalla Muncheniin, jossa Octoberfestit näkyivät todella runsaasti katukuvassa. Pienen Munchen-kierroksen jälkeen jatkoimme lentokentälle ja kahdella eri lennolla Helsinkiin.

Munchen

Kaikkien vaikeuksien ja säätöjen jälkeen takana oli jälleen onnistunut reissu, vaikkei aivan kärkeen mennytkään. Aloimme kuitenkin jo pohtimaan ensi vuoden reissua, josta tehdäänkin sitten jotain todella huippua!

Avainsanat: reissut, saksa, itävalta

Kommentit

8.10.2016 1.40  Ellu

Eikö se ollut niin, että urbaanin legendan mukaan Hitler lähtikin Argentiinaan sen sijaan, että päätti päivänsä. Vai oliko se sittenkin mennyt Etelänavalle vai jopa Kuuhun ;) No kuitenkin aika outo synttärilahja tuo rakennelma keskellä ei mitään, mutta hienot on maisemat.

8.10.2016 9.45  Mikko

Veikkaan, että Hitler on viettänyt mukavia eläkepäiviä Argentiinan maaseudulla ja kuollut vasta 2000-luvulla ;-P

Maisemat olivat todella parasta antia!

9.9.2017 20.05  Järvenpää Timo

Koska teillä olisi bussimatkoja kotkanpesään ja sinne suuntaan.