Kohti Hwangen kansallispuistoa

Share |

Tiistai 8.12.2015 - Mikko

Heräsimme jälleen aikaisin. Yö meni yllättävänkin hyvin, vaikka nukkumaan mennessä teltta oli kuin sauna ja hiki valui otsalla. Tällä kertaa tuulestakaan ei ollut juuri apua, mutta kaikesta huolimatta heräsimme jo ennen aamukuutta. Laitoimme jälleen ripeästi kamppeet kasaan ja olimme valmiita lähtemään, kun huomasimme kirahvin aivan automme vieressä pienen heiveröisen aidan takana. Kävimme kuvaamassa kirahvia läheltä ja lähdimme sen jälkeen jatkamaan matkaa.

Meillä oli jälleen varsin paljon ajoa edessä, sillä suunnitelman mukaan pyrkisimme ajamaan aluksi mahdollisimman nopeasti Pohjois-Zimbabween Hwangen kansallispuistoon ja sen jälkeen viettäisimme enemmän aikaa Victorian putouksilla ja Choben kansallispuistossa, jotka olivat reissumme pääkohteet.

Pelkkä ajaminenkin on täällä kuitenkin kivaa puuhaa ja olemme vaihtaneet ajovuoroa aina silloin tällöin. Tiet ovat Zimbabwessa selkeästi töyssyisempiä kuin Etelä-Afrikassa, mutta pääosin kuitenkin ihan kelvollisia. Ei ehtinyt kulua kymmentäkään minuuttia vuoron vaihtumisesta Jannelle kun ensin ajoimme vauhdilla todella töyssyiselle alueelle “Deathly Hazarad Road” -varoituskylteistä välittämättä ja jouduimme sitomaan auton lähes irronneen sisälokasuojan narulla kiinni. Hetkeä myöhemmin poliisi pysäytti meidät ylinopeudesta kun töyssyisellä ja kapealla tiellä oli vauhtia 130 km tunnissa sallitun 120 sijaan. Kymmenen euron sakko maksettiin heti paikan päällä, jotta pääsimme jatkamaan matkaa nopeasti eteenpäin. Käytössämme oleva Toyota Hilux on autona sen verran mopo, että ylinopeussakko tuntui lähinnä uskomattomalta suoritukselta!

Poliiseilla on täällä todella tiuhaan “road blockeja”, joista valtaosasta pääsee jatkamaan lähes pysähtymättä. Kerran meidän piti näyttää auton dokumentteja ja yhdellä kerralla poliisinainen olisi halunnut pullollisen vettä, mutta meillä ei nyt sattunut olemaan pikkupulloa tarjolla. Mitään ongelmia ei poliisien pysäytyspaikoilla ole tätä yhtä ylinopeussakkoa lukuun ottamatta ole ollut.

Koko matkalla rajalta Hwangen kansallispuistoon ei ollut juurikaan asutusta aivan pieniä kyliä ja yhtä isompaa kaupunkia Bulawayota lukuun ottamatta. Pysähdyimme Bulawayossa syömässä ja kiertelimme hetken aikaa kaupungin katuja. Mitään kovin erikoista nähtävää täällä ei ollut, mutta varsin rentoa meininkiä ja ihmiset tuntuivat ystävällisiltä. Pysähdyimme myös muutamissa aivan pienissä kylissä, joissa meidät otettiin erinomaisesti vastaan. Yhdessä paikassa yritimme tankata, mutta paikasta oli sähköt poikki eikä auttanut kuin jatkaa matkaa.

Lopulta aloimme lähestyä Hwangea, eli Pohjois-Zimbabwessa sijaitsevaa kansallispuistoa. Ajoimme portista sisään ja tulimme alueen pääleirille. Siellä kyselimme vinkkejä alueeseen tutustumisessa ja majoituksesta. Kansallispuistossa on paljon erilaisia majoituspaikkoja, mutta koska kello oli jo iltapäiväviiden päätimme ottaa 36 dollarin yöpymisen tässä pääleirin alueella ja lisäksi pääsymaksun kansallispuiston alueelle (josta saimme 10 dollarin alennuksen majoituttuamme täällä).

Ajoimme auton parkkiin ja lähdimme vielä pariksi tunniksi ajamaan kansallispuistoon. Alueelta on poistuttava puoli seitsemältä, joten meillä oli juuri sopivasti aikaa tutustua alueeseen. Ajoimme vauhdilla pitkin osin asfaltoitua ja osin vain hiekkaista tietä. Saavuimme yhdelle eläinten juottoalueelle, joka oli kuitenkin lähes tyhjä. Vedessä aivan vesirajan tuntumassa oli muutama virtahepo ja yksi krokotiili. Tämä alue on kuulemma kuivalla kaudella usein täysi eläimistä, mutta näin sadekaudella (vaikka onkin ollut hyvin kuivaa!) eläimiä on vähän siellä sun täällä.

Jatkoimme matkaamme vielä muutamalle muulle kartalla merkitylle alueelle ja aivan lopuksi kun olimme juuri jo kääntyneet takaisin pääleiriä kohti, huomasimme kirahvilauman aivan tien vieressä. Pysähdyimme hetkeksi kuvaamaan kirahveja, jotka tuijottivat meitä kuin idiootteja lainkaan aristelematta.

Lopulta palasimme takaisin pääleiriin ja laitoimme teltan kuntoon. Lähdimme käymään ravintolassa syömässä pientä iltapalaa ja kuuntelimme valtavien 5-7 senttisten koppakuoriaisten ja tietynlaisten heinäsirkan sukulaisten lentelyä päin ravintolan seinää korviahuumaavan sirinän ja surinan saattelemina. Syötyämme iltapalan palasimme takaisin autolle ja sytytimme viereisen tulisijan palamaan. Takana oli jälleen yksi upea päivä Zimbabwessa ja huomenna jatkaisimme tutustumista Hwangen alueeseen ja ajaisimme reilun sadan kilometrin päähän Victorian putouksille.

Avainsanat: reissut, etelä-afrikka, zimbabwe, botswana, sambia