Ihmeellinen Tubecon ja videobloggaamisen maailma

Share |

Tiistai 18.8.2015 klo 18.58 - Mikko


Hilla on seurannut jo pidempään useita eri videobloggaajia eli vloggaajia. Videobloggaus on tällä hetkellä todella kuuma ja nouseva juttu ja suosituimmilla suomalaisilla vloggaajilla on jo useampi satatuhatta tilaajaa. Ulkomaisilla vloggaajilla tilaajia voi olla miljoonia. Olen itsekin noteerannut jollain tasolla tämän vloggausilmiön, mutta kuitenkin se on ollut vähän sellainen harmaa alue, josta en tiennyt oikeasti juuri mitään. Suomessa järjestettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa vloggaajien tapahtuma Tubecon ja se keräsi reilut viitisen tuhatta innokasta teiniä paikalle. Nyt Tubecon tuli jälleen ja ostin minulle ja Hillalle liput tapahtumaan.

2015-08-15_12.45.16-2.jpg

2015-08-15_13.38.59.jpg

Tapahtuma oli paisunut aivan uusiin mittoihin ja se oli loppuunmyyty hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Paikalle oli siis tulossa yli 10 000 aiheesta kiinnostunutta yksin tai vanhempiensa kanssa. Tapahtuman Facebook-sivu oli täynnä hätääntyneiden vanhempien päivityksiä ja yrityksiä ostaa lippuja loppuunmyytyyn tapahtumaan. Monessa kodissa oli varmasti syvästi pettyneitä junioreita.

Tapahtuma oli jollakin tavalla hyvin hämmentävä. En ollut tajunnut miten isosta ilmiöstä on kyse. Valtaosa tapahtumaan tulijoista vaikutti 10-15 –vuotiailta eikä esim. parikymppisiä saati vanhempia ollut kovinkaan paljoa (lastensa mukana tulleita vanhempia lukuun ottamatta, joille oli varattu ihan oma ”aikuisparkkinsakin” :)

2015-08-15_14.37.38.jpg

Tapahtuman tärkeintä antia oli näiden tunnettujen vloggaajien tapaaminen ja nimikirjoitusten ja yhteiskuvan saaminen. Sitä varten oltiin valmiita jonottamaan pitkissä jonoissa tuntikaupalla. Hillan suosikki mmiisas jakoi nimmareita ja otti yhteiskuvia puolisen tuntia ja vaikka olimme jonossa hyvissä ajoin, emme silti ehtineet ajoissa. Tube Awardsissa vuoden vloggaajaksi valitun 13-vuotiaan Pinkku Pinskun sentään ehdimme tapaamaan.

Vloggaajat ovat selvästi nykyajan ja erityisesti tulevaisuuden rokkitähtiä, joita seurataan aktiivisesti, joiden mielipiteet ja käyttämät vaatteet tai muut tavarat ohjaavat sitä, mihin tulevaisuuden trendit menevät. Ja mikä mielenkiintoisinta, kuka tahansa voi perustaa helposti oman kanavan ja aloittaa sisällöntuotannon itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä. Osa vlogisteista kertoo vain omia kuulumisiaan, mutta osa on keskittynyt jonkin aihepiirin ympärille – vaikkapa autourheiluun tai musaan. Yksi mielestäni oudoimmista skeneistä on pelivideot, joissa vloggaaja pelaa erilaisia tietokonepelejä ja selostaa niiden tapahtumia videolle. Näitä pelivideoita katsotaan uskomattomia määriä ja eräskin ruotsalainen pelivideoiden tekijä tienaa tällä miljoonia euroja. Tilaajia hänen Youtube-kanavallaan on yli 30 miljoonaa!

2015-08-15_14.41.15.jpg

2015-08-15_15.00.07.jpg

2015-08-15_14.41.49.jpg

Vloggauksen kaupallistaminen on minulle kuitenkin edelleen pieni mysteeri, joka vaatii jatkoselvittelyitä. Suomen mittakaavassa mainostuloilla on vaikea tehdä tiliä, mutta erilaiset yhteistyökumppanuudet ja sponsoridiilit ovat myös osa tätä ilmiötä.

Videobloggauksia katsotaan päätelaiteriippumattomasti kännyköiltä, padilta tai läppäriltä juuri silloin kuin se itselle sopii. Jos Netflixit ja muut vastaavat palvelut ovat murtaneet perinteisen television roolin ja toimintamallin, niin videoblogit tulevat olemaan toinen uskomaton murros mediakentässä.

2015-08-15_18.09.02.jpg

2015-08-15_20.42.51-1.jpg

2015-08-15_20.51.15.jpg

Vuorovaikutus on myös tärkeä osa vloggausta ja hauskana esimerkkinä mmiisas joutui sulkemaan poste restante –laatikkonsa kun fanit lähettivät hänelle sadoittain Ranch –dippikastikepusseja hänen mainittuaan eräässä postauksessa pitävänsä siitä. Fanitus voi mennä joskus myös överiksi.

Tubecon avasi siis todella silmät tälle kehitykselle, vaikka ilmiötä on vieläkin vaikea täysimääräisesti ymmärtää ja kaiken kokemisen sisäistäminen vaatii vanhalta vähän aikaa. Olen kuitenkin aika innostunut tästä aiheesta ja myös Hilla puhuu kovasti oman vlogin perustamisesta. IS TV:n toimittaja haastattelikin häntä jonossa ja Hilla kertoi tavoitteekseen olla kahden vuoden kuluttua Tubeconissa itse tubettajan roolissa. Siinäpä mainio tavoite!

Itsekin vähän pohdin pitäisikö omilta reissuilta alkaa pitämään videoblogia. Asiassa on tietysti muutama hidaste: en ole hyvä esiintymään, videobloggaus taitaa olla melko työlästä ja pelkoni on, että reissuista menisi vähän fiilis jos pitäisi kokoajan miettiä "käsikirjoitusta" videoblogiin. Toisaalta ehkä siihenkin voisi tottua ja videoblogi voi olla millainen tahansa (katsojat sitten päättävät onko se hyvä vai huono ja ainahan sen voi tehdä vain itselleen, kuten lähtökohtaisesti tätä tekstiblogiakin teen). Vloggauksessa ei päde samat säännöt kuin television matkaohjelmista Folke Westistä alkaen! :-)

Muutamia linkkejä:

https://www.youtube.com/user/mmiisas  

https://www.youtube.com/channel/UCXy14JI8bGhvYtdwSsI1ZIw

https://www.youtube.com/user/CoDTupakkalakko

Avainsanat: perhe


Kommentit

25.8.2015 21.38  Aada Salonen

Miten pääsee tubeconiin? Ja kuinka monta tilaajaa siihen tarvitsee??

25.8.2015 21.48  Mikko

Tarkoitatko, että ketkä vloggaajat pääsevät esiintymään Tubeconiin? Tubeconin järjestäjät varmastikin tuntevat vloggaaja-porukan ja kutsuvat kaikki tunnetuimmat, parhaat ja sellaiset nousevat tähdet mukaan tapahtumaan. Ei varmastikaan ole mitään tiettyä tilaajamäärää joka pitää saavuttaa, mutta lienee kuitenkin selvää, että tilaajia tulee olla useampi kymmenen tuhatta tai tuhansia joka tapauksessa.

Vloggaaja-fanit pääsevät tapahtumaan ostamalla lipun ja kannattaa ostaa lippu hyvissä ajoin, sillä tänäkin vuonna moni jäi ilman lippua kun tapahtuma oli loppuunmyyty!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini