Snorklausretki Phi Phi -saarelle

Share |

Perjantai 30.1.2015 klo 5.27 - Mikko

Torstaiaamuna herättiin aikaisin ja lähdettiin kohti Phuketin itärannalla sijaitsevaa satamaa. Satamassa odotti useita pikaveneitä, jotka veisivät meidät kokopäivän kestävälle retkelle Phi Phi –saarelle ja sen ympäristöön. Päivän yhtenä kohokohtana oli tietysti The Beach –elokuvasta tuttu laguuni ja snorklailu kirkkaissa vesissä.

Noin tunnin venematkan jälkeen saavuimme ensimmäiseen kohteeseen. Vene jäi ankkuriin lähelle rantaa ja hyppäsimme veneestä snorkkelit ja lasit naamalla tutkailemaan upeaa vedenalaista elämää. Vilho, joka vielä reilu vuosi sitten ei uskaltautunut kunnolla edes altaaseen uimaan, oli nyt valmiina ensimmäiselle merisnorklailulleen. Pelastusliivit päällä lapset uivat veneen edustalla tuhansien pienten kalojen uiskennellessa aivan kosketusetäisyydellä. Lapset olivat aivan innoissaan ja ihmettelivät kirkasta vettä.

Matkassa oli myös kuvaaja, joka kuvasi koko ajan retken tunnelmia ja seuraavana päivänä saamme editoidun videon hotellillemme.

Snorklailun jälkeen jatkoimme 10 minuutin matkan rannalle lounaalle. Upea hiekkaranta ja paahtava aurinko toivottivat meidät tervetulleiksi nauttimaan varsin maukkaan lounaan, jonka jälkeen meillä oli vielä hetki aikaa pulikoida rantavedessä.

Matkan varrella The Beach –leffan saarelle pysähdyimme hetkeksi katsomaan apinoita pienen saaren rannalle. Emme nousseet veneestä, vaan katselimme näitä ärhäköitä eläimiä turvallisen välimatkan päästä.

Lopulta rantauduimme ”tuttuihin maisemiin”, sillä vaikka elokuvan (v. 2000) näkemisestä onkin jo aikaa, niin maisemat muistuivat selkeästi mieleen. Elokuvat tekevät kuvauspaikoistaan todella kuuluisia turistimagneeteja, joita tullaan katsomaan ympäri maailmaa. Viime kesänä Fijillä vierailin Tom Hanksin tähdittämän Cast Away –elokuvan kuvauspaikalla ja täällä Phuketin lähistöllä on kuvattu myös James Bond elokuvaa.

Päivä oli todella kuuma ja vaikka aurinkorasvaa lisättiin jatkuvasti, niin ainakin itsellä tuntui niska ja käsivarret varsin kuumottavilta. Aurinko paahtoi täydeltä terältä eikä pilviä juuri näkynyt. Paluumatkalla pysähdyimme vielä tunniksi yhdelle kauniille saarelle, jossa lapset pääsivät vielä kerran snorklailemaan.

Ennen reissua luin hieman matkailijoiden arvioita Phi Phi –saaren retkestä. Toisaalta reissua kehuttiin, mutta toisaalta sitä pidettiin hieman mitäänsanomattomana turistirysänä. Meille lasten kanssa reissu oli erittäin onnistunut ja vaikka The Beach –elokuvan kuvauspaikka olikin varsin täynnä turisteja, niin kyllä sinne sekaan mahtui ja maisemat olivat upeat. Kyllä tänne olisi voinut tulla yksin reissatessakin.

Pitkän reissun päätteeksi lapset pulahtivat vielä hotellin isoon uima-altaaseen ja söimme illallisen jälkiruokineen. Mahtava päivä!