Castaway - Tom Hanksin jalanjäljissä autiolla saarella

Share |

Keskiviikko 9.7.2014 klo 13.01 - Mikko

Visiitti pikkuruisella South Sea Islandilla jäi varsin lyhyeksi. Eilen illalla tullessani saarelle oli ilta jo hämärtynyt ja aamulla lähdin koko päivän mittaiselle purjehdusreissulle, josta paluu olisi suoraan pääsaarelle Nadiin. Purjevene kulki saarten ympärillä ja tarjosi hienot näkymät vaikka sää olikin tänään pilvinen. Päivän kohokohta oli tutustuminen Monuriki saareen, jossa kuvattiin Tom Hanksin tähdittämä Castaway –elokuva.

img_9409.jpgPikkuruinen South Sea Island jää taakse.

Purjeveneen ystävällinen henkilökunta soitti ja lauloi kun vene halkoi aallokkoa. Ilma oli lämmin vaikka sää olikin pilvinen ja aurinko pilkisteli pilvien lomasta aika-ajoin. Ensimmäiseksi pysähdyimme siis Monuriki saaren edustalle, jossa kuvattiin vuonna 2000 Castaway –elokuva. Elokuvassa Tom Hanksin esittämä Chuck Nolan haaksirikkoutuu autiolle saarelle vain lentopallo ystävänään (hyvä leffa!).

Saari jonne Tom Hanksin esittämä Chuck Nolan haaksirikkoutuu. Lisää kuvia tulossa myöhemmin!

Ankkuroimme veneen, pistimme räpylät jalkaan, snorkkelit naamalle ja hyppäsimme veteen. Snorklailin hetken koralleja ja kaloja ihmetellen, kunnes rantauduin tälle kuuluisalle saarelle. Saarella on hieno hiekkaranta, mutta myös korkeahko kallioinen keskiosa, jonne emme kuitenkaan nyt lähteneet kapuamaan. Leffan kuvauksissa täällä asusti 100 henkinen kuvausryhmä koko kuvausten ajan. Aivan saaren lähellä on Castaway –niminen saari, mutta sillä saarella ei ole tekemistä elokuvan kanssa, vaikka näin monet luulevatkin.

Monuriki ja Castaway –elokuva Wikipediassa: http://en.wikipedia.org/wiki/Monuriki

Tunnin snorklailun ja saareen tutustumisen jälkeen palasimme veneelle, jossa grilli olikin jo kuumana. Söimme runsaan salaatin, grillattua kanaa, kalaa ja makkaraa. Ruoka oli todella hyvää!

Seuraavaksi pysähdyimme Yanuya -kylään. Tämä n. 500 hengen kylä on varsin iso ja muistutti hieman aikaisemmin vierailemaani kylää, joka oli tosin pienempi. Pikkuyrittäjät olivat jälleen laittaneet matkamuistot tarjolle, mutta ennen kuin pääsimme tutustumaan niihin, oli vuorossa Kava –seremonia. Kava on kavakasvista valmistettavaa päihdyttävää juomaa. Ennen kuin Kava –kuppi ojennetaan, pitää lyödä kädet kertaalleen yhteen, huutaa Bula!, kaataa tämä ruskea kuralitku alas yhdellä hujauksella ja lopuksi vielä lyödä kädet kolmesti yhteen. Kava maistui melko pahalle, muttei aivan yhtä huonolle kuin monet olivat ennakkoon maininneet. Mitään erityisiä vaikutuksia en kuitenkaan huomannut.

Kava-seremonia alkamassa.

Tältä tädiltä ostin pari matkamuistoa.

Hieman tuulisen sään vuoksi laivojen aikataulut olivat hieman sekaisin ja pääsin palaamaan Nadin Denarau –satamaan vasta iltaseitsemältä. Satama-alueella oli useita ravintoloita ja kävin huitaisemassa pizzan nassuun ennen kuin otin jonkin sorttisen pimeän taksin hotellilleni Nadin lentokentän tuntumaan. Hotellilla pääsin ensimmäistä kertaa kunnon lämpimään suihkuun kuuteen päivään – kylläpä teki gutaa!

Huomenna yritän saada vuokrattua auton ja ajella Fijin pääsaarta. Illalla minulla onkin sitten jo lento takaisin Australiaan ja Sydneyhin.