Sukellus luolaan ja snorklailua

Share |

Lauantai 5.7.2014 klo 11.50 - Mikko

Lauantaiaamuna heräsin ajoissa katsomaan futismatsia Brasilia – Kolumbia. Ottelun lomassa söimme aamupalaa terassilla ja valmistauduimme retkelle, joka vei meidät tutustumaan upeaan luolaan parinkymmenen minuutin venematkan päähän. Futismatsin katsominen jäi kesken kun Joe’s Water Taxi haki minut kyytiin ja aloitimme matkan. Vesi roiskui kun vene halkoi aaltoja upeissa maisemissa. Veneessä oli ainakin saksalaisia reppureissaajia, jotka olivat tulleet toiselta puolelta saarta.

img_9023.jpgHyppäsimme luolaan ja jatkoimme tästä kohti luolan toista osaa, jonka suuaukko oli veden alla.

Tällä Nacula saarella on yhteensä neljä eri majapaikkaa. Majapaikan henkilökunta asuu itsekin täällä ja yhteensä tällä saarella on noin 400 asukasta. Tähän Oarsmans Bay Lodgeen mahtuu arviolta 30-40 matkaajaa. Elämä näyttää aika rennolta ja kiireettömältä. It is Fiji time everywhere!

Luola oli hieno. Hyppäsimme sisään luolaan ja uimme kymmenisen metriä kohti toisen luolan suuta. Toiseen luolaan mentiin kymmenen hengen ryhmissä ja luolan suu oli veden pinnan alla. Lasit päähän ja sukellus parin metrin matkalta ennen nousua takaisin pinnalle. Luolassa oli pimeää ja hädin tuskin pystyi näkemään muita ryhmän jäseniä. Jalat eivät ylettäneet pohjaan, joten piti polskia pysyäkseen pinnalla. Pimeä ja melko ahdas luola olisi voinut aiheuttaa monelle jonkin sortin paniikkikohtauksenkin. Uimme luolaa pitkin ja paikallisella oppaalla oli taskulamppu joka toi hieman valoa. Huusimme luolan perällä kaikki yhteen ääneen ”Bula!!” ja ääni kantautui pitkälle luolan suulle asti. Uimme takaisin luolan suulle ja sukelsimme jälleen toiselle puolelle luolaa. Hieno kokemus!

img_9038.jpgValkonaama ja paikalliset Pikkuyrittäjät

Rannalla paikalliset Pikkuyrittäjät ja vähän vanhemmatkin myivät matkamuistoja. Ostin muutaman korun ja kun käteistä ei ollut riittävästi mukana, sain hoitaa maksun Water Taxin kuljettajalle saavuttuamme takaisin majapaikalle.

Majapaikalla otimme jälleen rennosti. Söimme erinomaisen lounaan ja menin loikoilemaan rannalla olevaan riippukeinuun.

Iltapäivästä oli vuorossa snorklailureissu läheiselle Blue Lagoonille. Lähdin reissuun majapaikan henkilökuntaan kuuluvan kaverin kanssa, joka kertoi olevansa 32-vuotias. Saavuttuamme laguunille, otimme pussista hieman riisiä ja syötimme kaloja suoraan kädestä. Sadat pikkukalat tulivat syömään ja pelottomina e näykkivät vuoroin riisiä ja vuoroin sormiani. Kuvasin vedenalaisella kameralla kalojen touhuja, mutta valitettavasti saan tuon videon ladattua koneelle vasta kotona.

Kalat parveilivat kun syötin niitä riisillä.

Kun kaloilla oli masut täynnä riisiä, hyppäsin itse veteen. Sadat ja tuhannet pikkukalat eivät olleet moksiskaan vaan tulivat ympärilleni pyörimään. Kaloja oli runsaasti erilaisia, mustavalkoraitaisia, sinisiä, vihreitä jne. Juuri sellaisia, joita näkee vaikkapa Linnanmäen Sea Lifessä. Muuten tämä ei ollut ehkä niitä Fijin parhaita snorklauspaikkoja ja luulen, että tällä reissulla vastaan tulee vielä jotain parempaakin!

32-vuotias sälli kertoi, ettei ollut vielä koskaan käynyt Fijin ulkopuolella, mutta toivoi joskus pääsevänsä Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Muutenkin Uusi-Seelanti on noussut monissa keskusteluissa esiin huippukohteena, joka tietysti olikin jo ennakkoon tiedossakin. Ehdottomasti siis sellainen kohde, jonne olisi joku kerta päästävä. Monet täällä tapaamani reppureissaajat ovat olleet reissun päällä jo pitkään. Osa on ollut kuukausia tai toista vuotta Australiassa tai kiertänyt useamman kuukauden Aasiaa. Oma kahden viikon pikapyrähdykseni on hieman erilainen, mutta silti mahtava kokemus!

Ilta otettiin jälleen rennosti kuten Fijillä kuuluukin. Ilta hämärtyy täällä varsin aikaisin ja iltaseitsemän jälkeen on jo aivan pilkkopimeää. Huomenna siirryn puolenpäivän maissa seuraavalle saarelle ja Barefoot –nimiseen majapaikkaan. Aamulla olisi tarkoitus lähteä paikalliseen kylään tutustumaan miten paikalliset täällä elelevät.

img_9073.jpgKameraan on päässyt jonkunlainen roska, jota en ole saanut paikallistettua vaikka olen yrittänyt putsata sitä kaikin keinoin. Jokaiseen kuvaan tulee ikävä juova..

img_9077.jpg3-vuotias tyttö auttaa myös majapaikan pyörittämisessä.

img_9095.jpgBlue Lagoon

Hollantilaispariskunnan 5-kuukautinen Simon vauva on saanut täällä hyvää hoitoa. Monesti Simon saattaa olla toista tuntia majapaikan pyörittäjien sylissä ja matkassa. Eikä ole muksu yhtään vierastanut!