Uusien duunihaasteiden edessä

Share |

Keskiviikko 26.2.2014 - Mikko


Yhdeksän vuotta sitten istuimme Antin kanssa Sörnäisten rantatiellä sijaitsevassa toimistossa ja mietimme, miten kotisivujen tekemisen voisi tuotteistaa järkevästi. Miten sivujentekoprosessin voisi tehdä sellaiseksi, ettei yhden sivuston tekeminen olisi aina niin iso projekti ja että asiakkaat voisivat jopa tehdä omat kotisivunsa itse. Tällaisen tuotteen pitäisi toki olla äärimmäisen helppokäyttöinen, jotta se houkuttelisi epäteknisiä asiakkaita käyttäjäkseen. Päätimme lyödä hynttyyt yhteen ja alkaa kehittämään tällaista konseptia. Ristimme projektin Kotisivukoneeksi.

Palvelu lanseerattiin vuotta myöhemmin maaliskuussa 2006 ja se sai oitis erinomaisen vastaanoton. Tosin kun odotukset ovat korkealla, myös pettymyksiä voi mahtua matkalle. Kun saimme tuotteen ulos aamuyöllä kahden aikaan, oli pettymys suuri kun aamulla kello kahdeksalta palvelu ei ollutkaan kerännyt vielä yhden yhtä kokeilijaa ;-) Tästä pettymyksestä huolimatta kokeilijoita ja asiakkaita alkoi virrata mukavaa tahtia ja konsepti tuntui toimivan. Hioimme sivujen avausprosessia, kehitimme tuotetta eteenpäin ja toteutimme ensimmäisen TV-mainoksenkin vielä saman vuoden lokakuussa.

Olimme saaneet 2005 vuoden lopulla mukaan kaksi IT-alan konkaria, kun Tietovalta-yhtiönsä TJ-Groupille myyneet yrittäjät Jari Tuovinen ja Tanu-Matti Tuominen lähtivät mukaan kimppaan. Kotisivukoneen esittely näille herroille meni hyvin ja jälkeenpäin saimme kuulla, että ”Tuovista vi**tti” hienosti toimiva palvelumme sen verran paljon, että mukaan oli päästävä. Ja tuskin ovat tätä päätöstä sen koomin katuneetkaan.

privanet_capital_046.jpg
Mikko, Tanu-Matti Tuominen, Antti ja Jari Tuovinen vuonna 2005

Seuraaviin vuosiin sisältyi monenlaisia, pääasiassa hyviä vaiheita. Koko firman olemassa olon ajan teimme kannattavaa ja hyvää kasvua tulorahoituksella ja kasvatimme organisaation lähes 30 henkilöön. Oppia tuli roppakaupalla – myös kantapään kautta.

contraportada_diario_as.jpg
Moogon mainos espanjalaisessa lehdessä. Ai etkö huomaa mainosta? Katsopa tarkemmin!

Kokeilimme myös kansainvälistymistä, mutta monenlaisten vaiheiden jälkeen päätimme vuoden 2011 syksyllä keskittyä hyvin kasvavaan Suomen bisnekseen ja lopetimme kansainväliset Moogo ja Hemsidemaskin -brändimme. Tätä päätöstä ei ole tarvinnut katua, vaikka kansainvälistyminen olikin meille yksi tärkeä tavoite, johon panostettiin myös melkoisen paljon. Tästä koko kansainvälistymisprojektista voisi vaikka joku kerta kirjoittaa omankin postauksensa.

Reilu vuosi sitten myimme yrityksemme Fonectalle, joka oli hyvin luonnollinen koti Kotisivukone-palvelulle. Kotisivukone istui erinomaisesti Fonectan suunnitelmiin, jossa se haluaa olla 40 000 suomalaisen pk-yrityksen ensisijainen markkinointikumppani. Neuvotteluja käytiin myös useiden muiden tahojen kanssa, mutta kun palaset lopulta loksahtivat paikalleen, ei kaupan järkevyydestä ollut enää epäselvyyttä.

2013-01-11_11.45.12.jpg
Kaupat allekirjoitusta vaille valmista.

Yhdeksän vuoden Kotisivukone-puurtamisen jälkeen on pakko myöntää, että takki on hiukan tyhjä. Viimeinen vuosi Fonectan alaisuudessa on ollut omalla tavallaan hienoa aikaa ja olen oppinut paljon sellaista, jota ei yrittäjänä välttämättä pysty edes oppimaan. Fonecta on yllättänyt todella positiivisesti ja asennoituminen Kotisivukonetta kohtaan on ollut alusta asti upeaa. Olen itse aina arvostanut sellaisia työntekijöitä, jotka ovat laittaneet kaiken peliin ja tehneet töitä täysillä firman eteen. Kun motivaatio ja intohimo alkaa katoamaan, on sekä itsensä että yrityksen edun mukaista, että uudistuu ja etsii uusia intohimon lähteitä. Näin käy nyt myös minulle, kun suljen kevään aikana tämän merkittävän osan elämästäni ja siirryn uusiin tehtäviin.

poreamme.jpg
Mahtavaa Ideakone jengiä!

Aloitan kesällä täysipäiväisesti uuden yrityksemme AddSearchin leivissä, jota Antti on vetänyt jo pidemmän aikaa menestyksekkäästi. Lähden innosta puhkuen rakentamaan yrityksestä kansainvälistä menestystarinaa yhdessä upean tiimimme kanssa. Siihen asti hoidan Kotisivukoneen asioita siten, että yrityksen siirtymä entistä tiiviimmäksi osaksi Fonectaa sujuu ongelmitta.

2013-04-22_20.19.09.jpg
Pääomasijoittaja Vision+ teki sijoituksen AddSearchiin keväällä 2013. Tässä Jari (jep, se sama jätkä jota vi**tti 2005, vi**tti myös 2013) valmistelee papereita ja kohta signataan.

Palaan blogissani vielä myöhemmin AddSearchiin tarkemmin ja luultavasti kirjoittelen juttusarjan Kotisivukone-vuosilta.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini