Hiihtoloma Abu Dhabin auringossa

Share |

Perjantai 21.2.2014 - Mikko

Viime kerralla, vajaa puolitoista vuota sitten, lähtömme Dubaihin sai dramaattisia käänteitä nk. passiepisodissa. Nyt tästä oppineena passien voimassaolot oli tarkistettu hyvissä ajoin ja suuntasimme hyvillä mielin lasten kanssa hiihtolomareissuun Abu Dhabiin ja Dubaihin. Kiitos tietysti kuuluu Joulupukille, joka toi reissun lapsille täydellisenä yllätyksenä. Toinen yllätys oli se, että Hillan hyvä ystävä, joukkuekaveri Emmi oli samaan aikaan Dubaissa ja vietimme loman ensimmäisen päivän Emmin perheen kanssa altaalla ja Dubai Mall’in akvaariomaailmassa.

Hilla ja Emmi aamupalalla.

Lapset Dubai Mall kauppakeskuksen valtavan akvarion edustalla.

Saavuimme Dubaihin aikaisin aamulla ja pistimme tekstaria Emmille – tulossa ollaan! Hetkeä myöhemmin kurvasimme Radisson hotellin pihaan ja kävimme yhdessä aamiaisella. Aamiaisen jälkeen suuntasimme maailman suurimpaan kauppakeskukseen ja tutustuimme siellä olevaan akvaariomaailmaan, jossa oli paljon haita, rauskuja ja muita kaloja. Vettä tässä jättimäisessä altaassa on peräti 10 miljoonaa litraa!

Hilla ja Emmi altaalla.

Vesimaailman jälkeen vietimme muutaman tunnin Emmin hotellin uima-altaalla, jonka jälkeen jatkoimme kohti omaa hotelliamme, joka sijaitsi reilun 100 kilometrin päässä Abu Dhabissa. Matka hotellin autolla maksoi n. 400 dirhamia, eli 80€ (paluumatka oli 500 dirhamia, eli 100€, mutta normitaksilla matkan olisi taittanut n. 350-380 dirhamin hinnalla).

Hotelli oli upea ja painelimme suoraan uima-allasalueelle, jossa lapset ehtivät polskimaan vielä lyhyen hetken. Sää oli koko reissun ajan lämmin, mutta iltasella ilma kuitenkin viileni ja toisinaan myös tuuli teki pientä kiusaa. Se ei kuitenkaan menoa haitannut ja lämpöä riitti koko reissun ajan.

Khalidya Palace hotelli oli todella hyvä. Suuri hyvin hoidetu uima-allasalue ja oma ranta aivan uima-altaan vieressä. Suosittelen!

Yksi reissun kohokohdista oli aavikkosafari, jonne lähdimme kolmen hengen jenkkiryhmän kanssa. Toyota puski pitkin hiekkadyynejä ja lapset huusivat kuorossa - aina siihen asti kunnes pienen tauon jälkeen tuli huono olo. Pysähdyimme hetkeksi kameliajelulle ja laskimme Hillan kanssa lumilaudalla hiekkadyynillä. Mahtavan päivän kruunasi sitten vielä loppupäivä altaalla. Uimiseen lapset eivät kyllästyneet koko viikon aikana!

Kamelisafarilla

Meidän perhe ja kameli.

2014-02-16_10.38.44-2.jpgMitkä talviolympialaiset? Hilla valmistautuu lautailemaan hiekkadyyneillä.

Oli myös ilahduttavaa huomata millaiseksi vesipedoksi Vilho on muuttunut. Aikaisemmin Vilhoa ei ole oikein altaaseen tahtonut saada, tai nihkeästi lasten altaan reunalle. Nyt Vilho uiskenteli, sukelteli kolikkoja altaan pohjasta, temppuili ja ui jo useita metrejä täydellä innolla. Allasalueen toinen pääty oli 90-100cm syvyinen ja todella sopiva lapsille. Lämmitetty allasvesi sai meikäläisenkin pulahtamaan silloin tällöin.

Mielenkiintoista oli myös seurata olympiajääkiekkoa ja Suomen otteluita arabiaksi selostettuna. Selostaja oli todella innostuneen kuuloinen ja suomalaisten pelaajien nimet tulivat hienolla arabialaisella aksentilla.

Viikko sujui todella hyvin ja ongelmitta. Oli pieni pelko, että kahden vilkkaan lapsen kanssa reissatessa tarvitsen itse viikon loman perään, mutta mitä vielä! Lapset käyttäytyivät koko viikon todella hienosti ja nauttivat altaalla snorklaillen ja välillä Abu Dhabin upeaa rantabulevardia pitkin kävellen.

Viimeisenä päivänä ajoimme päiväuintien jälkeen Dubaihin, jossa kiertelimme Deiran Souk kauppa-alueella ja kulutimme viimeisiä tunteja Dubai Mall’issa shoppaillen, sillä lentokentälle piti lähteä vasta 23:30 hujakoilla.

Vilho intoutui shoppailemaan ja mukaan tarttui mm. uudet aurinkolasit, hattu, paitoja ja parit housut. Tyylikäs miäs!

Muutamia huomioita Dubaista ja Abu Dhabista:

• molemmat kaupungit ovat upeita, siistejä, turvallisia ja järjestelmällisiä. Kaikkialla on siistiä ja toinen toistaan upeampia pilvenpiirtäjiä.
  • molemmissa kaupungeissa on suuria kauppakeskuksia, mutta niissä on paljon luksusliikkeitä ja hintataso ei ole mitenkään erityisen edullinen. Ihmettelemistä tosin riittää.
  • monessa paikassa ihmettelin ihmisten vähäistä määrää. Kauppakeskuksissa oli torstai-iltamyöhäistä lukuun ottamatta varsin hiljaista, kaupoissa ei näkynyt erityisen paljon asiakkaita ja sisähuvipuistoissa oli myös melko hiljaista. Onko Dubai ja Abu Dhabi vain suuren luokan kuplaa?
  • voin helposti suositella Dubaita ja Abu Dhabia myös lapsiperheille. Dubaissa tekemistä riittää varmasti enemmän myös hotellialueen ulkopuolella.
  • päädyimme Abu Dhabiin mm. sen vuoksi, että Dubaista ei löytynyt järkevän hintaista hotellia rannalta isolla uima-altaalta. Abu Dhabista löytyi Khalidya Palace Rayhaan by Rotana ja tätä hotellia voin lämpimästi suositella.

Pikku videopätkä uima-altaalta ja aavikkosafarilta

Dubai Mall kauppakeskuksessa on myös jääkiekkokaukalo. Käynnissä oli juuri junnumatsi. Osuvasti toisen joukkueen nimi oli "Camels".

Abu Dhabi on upea, siisti ja toinen toistaan upeammat pilvenpiirtäjät halkovat taivasta.

Vilho aavikkosafarilla.

Hilla aavikkosafarilla.

Meikäläinenkin pääsi kokeilemaan dyynilautailua.

Avainsanat: reissut, abu dhabi, dubai

Kommentit

21.2.2014 21.09  Terhi

Aika onnellisen näköistä jengiä videolla :) Ja mahtavan sininen taivas!