Näin cloussataan sponsoridiili

Share |

Tiistai 10.12.2013 - Mikko


Toisinaan minulle tulee sähköpostia tai soitto joltain nuorelta urheilijalta tai yrittäjänalulta, joka saa meikäläisen solut liikkeelle. Olen ollut itse toteuttamassa erinäisiä projekteja jo nuoresta alkaen ja pyrkinyt saamaan niihin yhteistyökumppaneita mukaan mitä erilaisimmilla tavoilla. Kun tunnistan jossain nuoressa samoja piirteitä kuin itsessäni, saatan innostua oikein tosissani.

On varmaan silloisen Myyrmäen K-Supermarket Ykköshallin kauppias Harri pohtinut monta kertaa sponsorimarkkojensa kohtaloa, kun nuori Mikko on käynyt taas koputtelemassa työhuoneen ovea uuden turnausjulisteensa kanssa. Harri oli kuitenkin siitä hieno mies, että lähti monesti mukaan, vaikka se lähes pelkkää hyväntekeväisyyttä tietysti olikin. Toisaalta logonäkyvyyden lisäksi Ykköshalli taisi saada toisinaan ihan sitoutuneen työpanoksenkin tässä hyvin toimineesta symbioosissa.

vantaan-sanomat_etusivu.jpgMuistan myös kuinka vuonna 1995 kaksi juuri salibandyseuran perustanutta 15-vuotiasta sälliä, minä ja Jani Karonen, käveltiin Hartwallin toimistolle sponsorilaput kourassa tarjoamaan ohittamatonta yhteistyösopimusta. Suunnitelmissa oli antaa vaikutelma kiireisistä ja menestyneistä urheilumoguleista siten, että silloin vielä todella harvinainen kännykkä (salamakuorinen, tummansinen upea Nokia 2110) roikkuisi toisen vyöllä kun se äkisti alkaisi soimaan. Nykypäivänä tällaista yksityiskohtaa ja sen hienoutta on toki hyvin vaikea ymmärtää, mutta silloin se kuulosti jotenkin mahtavalta idealta. Taisi kuitenkin jäädä toteuttamatta. Kuten taisi jäädä se huikea yhteistyösopimuskin, joskin limpparit meille tarjottiin odotushuoneen kylmäkaapista.

Vanha sanonta kuitenkin sanoo, että "yrittänyttä ei laiteta" (= "yrittänyttä ei moitita", tarkistin sanonnan taustat). Kun sitten joku aktiivinen lähestyy oikealla asenteella, tavalla ja hetkellä, voi minun olla vaikea tällaisesta tilanteesta kieltäytyä. Yhteydenoton sävy on kuitenkin ratkaisevaa. Vääränlaisella asenteella, ylimielisellä otteella tai jollain muulla negatiivisella tavalla karvat pystyyn nostattavalla kulmalla lähestyvä ei tätä tunnetta aiheuta.

Viime viikolla minulle soitti nuori 13-vuotias tuleva karting tähti. Hän kertoi etsivänsä yhteistyökumppania yhteensä noin 130 000 euron vuosibudjettinsa tilkitsemiseksi. Voi pojat kun innostuin! Haastattelin kaveria ja tiedustelin tavoitteita, menestystä ja sitä, millaista hyötyä tästä yhteistyöstä edustamani yritys voisi saada. Kaveri kertoi tavoittelevansa F1-paikkaa vuonna 2020. Hän kertoi yksityiskohtaisesti kisamenestyksestään ja valitteli kuinka muutama kisa oli mennyt piloille kun mekaanikkona toimiva faijansa oli jättänyt rengaspultit löysälle jne. Huikea sälli! Päätimme solmia pienimuotoisen yhteistyödiilin.

sponssidiili.jpgKauppias Jussi ja säbääjä Hilla ovat juuri solmineet merkittävän sponsoridiilin.

Myös Hilla jatkaa samoilla jalanjäljillä. Hillan tuunasi oman sponsoriesitteensä Publisher –ohjelmalla, kirjoitti tekstit, asetteli kuvat & logot paikalleen ja soitti rohkeasti entisen lähikaupan, nykyisen K-Supermarket Herkkupähkinän kauppiaalle Jussille ja sopi tärskyt kaupalle. Jussin tiukkojen haastattelukysymysten jälkeen osapuolet pääsivät yhteisymmärrykseen ja 50 euron sponsoridiili oli enää kättelyä vaille valmis.

Mitä tästä opimme?

  • Ole aktiivinen
  • Valmistele ehdotuksesi hyvin. Perustele miksi? Mitä hyötyä vastapuoli saa? 
  • Ole persoonallinen ja avoin. Bulkkihakemuksia tulee yrityksille pilvin pimein. 
  • Mieti jokin mielenkiintoinen tai jopa uniikki kulma, jolla olet liikkeellä
  • Tarjoa vastinetta joka erottuu muista. Erityisesti juniorijoukkueiden pelipaidoissa tai nettisivuilla yrityksen todelliset hyödyt ovat minimaalisia. Tarjoa jotain sellaista, josta yritykselle voi olla oikeasti hyötyä tai mikä saa yrityksen päättäjän kiinnostumaan juuri teidän joukkueesta.
  • Nämä ideat nyt lähinnä tällaisiin pienimuotoisiin sponssidiileihin, mutta perusperiaatteet varmasti samat isommissakin caseissa.

hillansponssiesite.jpg
Tällä sponssiesitteellä Hilla cloussasi 50 euron sponsoridiilin K-Supermarket Herkkupähkinän kauppiaan Jussin kanssa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini